Boka tar utgangspunkt i en studie av norskopplæring for voksne innvandrere, og gir eksempler på muligheter og problemer knyttet til deltakerinnflytelse i voksenopplæring. Studien viser at voksenopplæring i liten grad åpner for deltakerinnflytelse, og gir begrenset mulighet for tilpasning av undervisningen til individuelle behov og mål. Forfatteren drøfter deretter noen sentrale prinsipper og forutsetninger knyttet til deltakerinnflytelse i voksenopplæring: . Deltakerinnflytelse må læres og innføres gradvis . Deltakerinnflytelse krever informasjon og tilgang på egnede læremidler . Deltakerinnflytelse krever avklaring av mål og ambisjoner . Deltakerinnflytelse er ikke ensbetydende med demokrati eller flertallsavgjørelser . Elevaktive arbeidsformer bør ikke sidestilles med deltakerinnflytelse . Deltakerinnflytelse er et spørsmål om holdninger og verdier Sidsel Skaalvik er førsteamanuensis ved Pedagogisk institutt, NTNU. Hun har særlig arbeidet med læringsmiljø, læringsstrategier samt selvoppfatning og motivasjon.