Antall sider: 93
Forlag: Grieg
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788271292836
Kategori: Musikk
Omtale Kanuttene kommer!
Kanuttene er en sang- og musikkgruppe som gjennom 33 år gledet bergensere og vestlendinger med sin uhøytidelige og smittende sangglede. De var en selvskreven del av «det ekte bergenske» og deltok regelmessig på torgdager, på familiedagen på Gamle Bergen og ellers når det skulle jubileres i Bergen. Dessuten var de ofte trekkplaster på ulike veldedige arrangement. Deres viktigste innsats var likevel den energi som de til daglig la ned for beboerne på syke- og aldershjem og for brukerne av daginstitusjoner for syke, eldre og handikappede. Deres mål var å få disse til å leve seg inn i de historier som Kanuttenes sanger ble satt inn, og så få dem med i fellesskapet gjennom allsang. Kort og godt; å ha det hyggelig sammen. Det lyktes de med. Det hersket en løssluppen stemning når Kanuttene var i gang, og den kunne vare lenge etter at de hadde forlatt stedet. Elvira Bjordal, en av Kanuttene, gir oss i denne boken et innblikk i noe av det gruppen fikk oppleve gjennom disse årene. Innholdet bygger på hennes dagbokopptegnelser og er personlig farget av disse; her er humoristiske og rørende episoder, stemningsbilder og beskrivelser som gir oss et dypere innblikk i det å være en «underholdningsartist ». Elvira har publisert disse opplevelsene av to viktige årsaker: Hun ønsker å kunne inspirere andre til å ta opp arven etter Kanuttene, og hun ønsker å få samlet inn penger som kan brukes til sangglede for Kanuttenes «hjertevenner; de eldre, syke og handikappede. All inntekt av boken skal gå til dette formålet. Boken inneholder også et lite sanghefte som inkluderer noen av de sanger Kanuttene opptrådte med.

Til toppen