Forlag: Vigmostad Bjørke
Språk: Engelsk
Oversatt av: Nichols, Francesca M.
ISBN/EAN: 9788241905322
Kategori: Kunst og kultur
Omtale The Scream
Edvard Munch malerier Skrik og Madonna ble brutalt ranet fra Munch-museet midt i besøkstiden 22. august 2004. Bildene ble borte i drøyt 2 år. Etter en vellykket politietterforskning kunne Oslo Politidistrikt endelig returnere kunstverkene til Oslo kommune og Munch-museet 31. august 2006. Museet fikk raskt i stand en liten utstilling som i løpet av fem dager ble besøkt av 5 508 personer. Både ranet og tilbakekomsten ble gjenstand for en svært omfattende medieoppmerksomhet. Skrik og Madonna inntar en unik posisjon i et kunsthistorisk kanon og fremstår også som ikoner i en internasjonal populær billedkultur. En spektakulær kriminalhistorie har bidratt til økt interesse for maleriene. Maleriene hadde fått hard medfart. Skadene var omfattende og kompliserte. I løpet av høsten 2006 utarbeidet konserveringsavdelingen tilstandsrapporter som kartla nye skader i minste detalj. Neste fase i var det tidkrevende arbeidet med ulike analyser og metodeforslag. For dette arbeidet konsulterte konserveringsavdelingen et internasjonalt fagmiljø og var i forløpende diskusjon med eksterne eksperter. Det fysiske arbeidet med selve konserveringen tok først til på nyåret 2008, og 23. mai åpner utstillingen "Gjensyn med Skrik og Madonna". I den anledning utgir forlaget Vigmostad & Bjørke to rikt illustrerte bøker som publiseres både i norske, engelske og japanske utgaver. Her presenteres i første rekke artikler om konserveringen av bildene, men bøkene inneholder også utfyllende essays om de to kunstverkenes kunsthistoriske betydning. Skrik- publikasjonen presenterer dessuten en artikkel som stadfester en ny datering av Skrik. Idemitsu Petroleum Norge AS har støttet Skrik og Madonna prosjektet med 4 millioner norske kroner.

Til toppen

Andre utgaver

Skrik