Funksjonshemmete barn i skole og familie (Heftet)

inkluderingsideal og hverdagspraksis

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2006
Antall sider: 320
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788205358584
Kategori: Sosialt arbeid
Omtale: Funksjonshemmete barn i skole og familie
Denne boka handler om barn med funksjonsnedsettelser, barnas og familienes hverdagsliv. Den analyserer hvordan dagens politiske idealer om inkludering og normalisering treffer bakken når barna begynner på skolen.Forfatterne tar opp spørsmål knyttet til barnas samspill med jevnaldrene, sosialt miljø, foreldrenes erfaringer med hjelpeapparatet, familiemønster og yrkesdeltakelse, lærernes arbeidsvilkår og hvordan beslutninger tas i skolen. Fokus er på endringer i løpet av barnas ti første leveår. Boka er en antologi og er basert på omfattende kvalitativ og kvantitativ forskning om funksjonshemmete barns oppvekstvilkår og familiesituasjon. Kapitlene er knyttet sammen på en måte som gjør boken spesielt egnet som lærebok for sosialfaglige og pedagogiske høgskoleutdanninger. Den gir viktig kunnskap til alle som arbeider med funksjonshemmete barn og deres familier.

Til toppen

Andre utgaver