Handelstrender, kjedeutvikling og service (Heftet)

strukturendringer og metoder i en ny tid

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 378
Forlag: Fagbokforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245005141
Kategori: Økonomi og ledelse
Omtale Handelstrender, kjedeutvikling og service
Handel og service og privat tjenesteyting er Norges største næring og vil være en ledende vekstnæring i årene fremover. Boken gir en praktisk fremstilling av handelsstrukturer og trender og gir en grunnleggende innføring i moderne distribusjonsteknikk. Den beskriver først varehandelens oppgaver og gir en oversikt over næringens utvikling i de senere år, samt dens verdiskaping. Deretter behandles endringer i forbrukernes behov i dag og i fremtiden. Av spørsmål det blir lagt spesiell vekt på, kan nevnes kjedevirksomhet, franchise, utviklingen innenfor IT, e-handel, samfunnsansvar, sentrale miljøspørsmål, etikk, økologi og kjøpe- og livsstilssentre. Utviklingen illustreres med mange bedriftseksempler. Boken egner seg som lærebok og er en nyttig oppslagsbok for bedrifter, institusjoner, organisasjoner og myndigheter. Per Gunnar Rasmussen er siviløkonom og handelslærer fra NHH. Han har ledet oppbyggingen og gjennomføringen av undervisningen ved Kjøpmannsinstituttet og Varehandelens Høyskole, en virksomhet som i dag er en del av tilbudet ved Handelshøyskolen BI. I dag er Rasmussen spesialrådgiver ved BI Varehandel og forskningsleder ved Institutt for Bransjeanalyser. Per Reidarson er siviløkonom fra NHH, statsviter fra USA og advokat MNA. Han har erfaring fra lederstillinger i bedrifter, Norges Grossistforbund og Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon. Reidarson har skrevet flere bøker om handelstrender, kjedeutvikling og franchising samt en rekke utredninger og fagartikler på ulike områder.

Til toppen