Rammeplanen skal være utgangspunkt for arbeidet i barnehagen, men det er ingen enkel vei fra plan til praksis. Hva innebærer det å bruke en rammeplan i barnehagen? Dette er et gjennomgående tema i boken.
Boken gir en bred innføring i didaktikk. Hva er didaktikk? Er didaktikk relevant i en barnehage der barns medvirkning og danning står i sentrum? Forfatteren argumenterer for at didaktikk kan brukes uansett hva man ønsker å vektlegge i barnehagen. Didaktiske begreper kan også brukes til å analysere praksisfortellinger. Danning blir blant annet drøftet i forhold til oppdragelse, sosialisering og utvikling.
Boken henvender seg til alle som skal tolke og iverksette en rammeplan i barnehagen. Målgruppen er barnehagelærere og barnehagelærerstudenter.
Grethe Steen Rønning er førstelektor i pedagogikk ved Universitetet i Agder. Hun har i mange år undervist i barnehagelærerutdanningen, og har også erfaring som styrer og barnehagelærer. Forfatteren har vært spesielt opptatt av spørsmål knyttet til didaktikk og læreplanteori og har utgitt flere artikler om dette temaet.