Entreprenørskap i skole og utdanning (Innbundet)

aktiv, praktisk og meningsfull læring

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 212
Forlag: Portal
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788283140149
Kategori: Pedagogikk
Omtale Entreprenørskap i skole og utdanning
«Skolen er ga.tt ut pa. dato», skrev Helene i et leserinnlegg i Aftenposten i juni 2013. Hun hadde nettopp fullført 13 a.rs skole- gang. Hun var selv en mester i a. gi læreren det svaret han ville ha, og fikk toppkarakterer i mange fag. Likevel mener hun at skolen trenger et systemskifte. Helene hevder at dagens skole- system prioriterer de som liker a. sitte stille, folk som kan fasi- ten eller liker a. reflektere innenfor gitte rammer. Vi skaper ikke nye arbeidsplasser av a. reprodusere kunnskap, sier Helene og hevder at skolepolitikken er altfor opptatt av teorifagene uten nødvendig sammenheng med praksis. Entreprenørskap som læringsstrategi innebærer en aktiv med- virkning fra alle elever, og kan være et av svarene pa. Helenes kritiske synspunkter. Dette er ikke ukjente tanker for verken skolebyra.krater, rektorer eller lærere. I handlingsplanen Entre- prenørskap i utdanningen - fra grunnskole til høyere utdanning fra 2009 sta.r det at innovasjons- og nyskapingskompetanse skal være integrert i alle fagomra.der pa. alle niva.er i norsk skole innen 2012. Det ma.let er langt fra na.dd. Kanskje kan denne boken inspirere studenter, lærere og rektorer til a. endre sin undervisning i mer praktisk retning? Vi tror skolen har mye a. tjene pa. en slik omdreining. I boka møtes forskning og praksis. Vi stiller didaktiske spørsma.l som: Hva menes med entreprenørskap i skole og utdanning? Hvilke begrunnelser finnes for a. innføre entreprenørskap som metode pa. alle niva.er i va.rt undervisningssystem? Hvordan kan undervisning i entreprenørskap planlegges og gjennomføres i praksis? Alle forfatterne har praktisk erfaring med pedagogisk entre- prenørskap fra grunnskole, viderega.ende skole og høyere utdanning. Redaktørene har over lang tid arbeidet med peda- gogisk entreprenørskap i undervisning, ledelse og forskning.

Til toppen