Helhetlig skoleutvikling (Heftet)

fra kenguruskole til lærende organisasjon

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 233
Forlag: Kommuneforl.
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788244612500
Kategori: Pedagogikk
Omtale Helhetlig skoleutvikling
Denne boka presenterer en modell for helhetlig skoleutvikling. Modellen bygger på erfaringer gjort ved noen av de beste skolene i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Australia og New Zealand. Et fellestrekk ved disse skolene er at de har en faglig og verdimessig forankring: "Sånn gjør vi det ved vår skole." Boka viser også at de ulike metoder henger sammen - det er ikke et enten-eller men et både-og. Boka gir bl.a. svar på * Hvordan kan vi arbeide frem et felles, forpliktende verdigrunnlag i skolen? * Hvordan sikre at skolen blir en lærende organisasjon? * Hvordan skal vi komme frem til vårt felles læringssyn? * Hvordan skal vi få til de gode rutinene for systematisk vurdering av skolens utvikling? * Hvordan få til gode metoder og felles kriterier for å vurdere elevenes prestasjoner? Boka henviser til Helhetlig skoleutvikling - Læringsstrategier og utviklingsverktøy. Denne boka inneholder bruksanvisninger og eksempler på mer enn 20 læringsstrategier for elever i alle aldere. Videre finner du skjemaer, bl.a. for medarbeidersamtaler, elev- og foreldresamtaler, elev- og medarbeiderundersøkelser og kartlegging av ansattes kompetanse. læringsstrategier vurdering skolebasert vurdering New Zealand stegark portefølje portfolio Blooms taksonomi tenkehatter de Bono handlingslæring

Til toppen