Inkludering (Heftet)

perspektiver i barnehagefaglige praksiser

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 277
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788215019277
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Inkludering
Kunnskapsdepartementet har tillagt barnehagen den viktige oppgaven å inkludere alle barn, uavhengig av sosial bakgrunn og funksjonsnivå. Barnehagen har fått ansvar for å sikre god og tidlig hjelp til barn som har behov for særskilt oppfølging.
Boka bidrar til å åpne opp for innsikt i og refleksjon over det komplekset inkludering er sett ut fra ulike perspektiver; politiske, institusjonelle, relasjonelle og etiske.

Forfatterne har fokus på barnehagen i dens mange former. Den belyser både hvordan inkludering gjenfinnes som spor i barnehagens hverdagsliv og hvordan livet i barnehagen er forbundet med det omliggende samfunn og det politiske og institusjonelle landskapet. Dette landskapet er i bevegelse og endring. Bokas hovedanliggende er å utvikle kart som kan få fram hva inkludering kan innebære i dette mangfoldige og foranderlige terrenget.

Bokas redaktør, Anne-Lise Arnesen, er professor på Avd. for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold. De øvrige bidragsyterne er: Julie Allan, Ragnhild Andresen, Tonje Kolle, Ann Sofi Larsen, Eva Simonsen, Kjell Arne Solli og Bente Ulla.

"Barnehagen har makt til å definere hvem som skal betraktes som spesiell" - et enkelt og nydelig sitat tidlig i boka som viser det motsetningsfylte, det tveeggede ved inkludering/ekskludering. Voksnes holdninger har betydning for hvem et barn får mulighet til å bli i barnehagen.
Jeg opplever dette som en viktig og relevant bok. Temperaturen i enkelte av artiklene er svært høy og jeg har opplevd en sterk tilstedeværelse av forfattere ..." (Pedagogisk leder Mona Nicolaysen i Pedagogisk Bokorm 3/2012)

Til toppen