«Alle barn, alle Karoliner der ute, trenger en barnehagelærer som både ser og ønsker å se hele barnet».
Barn, barndom og barnehagens innhold er stadig tema i samfunnsdebatten. Aktuelle bøker, rapporter og lovtekster sier noe om hvordan de ansatte i barnehagen bør og skal bidra for å oppfylle barnehagens viktige samfunnsmandat. Men hvordan er det egentlig i barnehagen?
Det siste tiåret har det skjedd store endringer i barnehagen, både strukturelt og faglig. Noe er likevel uforandret; en treåring er fortsatt bare tre år og helt avhengig av at de voksne i barnehagen vet hva som er aller viktigst i det daglige.
Eivor Evenrud mener det viktigste i en barnehagelærergjerning er å forstå barnas eviggyldige og individuelle hverdagsbehov. Barns behov er uavhengig av pedagogiske trender. I denne sterke og personlige boka deler hun sin kunnskap og sine opplevelser fra ti år som pedagogisk leder i praksisfeltet.
Boka egner seg for studenter i barnehagelærerutdanningen og alle andre som er engasjert i barnehagen.
«I en tid der både politikere, akademia og media fester stor lit til pedagogisk forskning og en vitenskapeliggjøring av barnehager, har Evenrud levert et sympatisk kampskrift for verdien av det umiddelbare, ikke-planlagte møtet mellom små og store mennesker.»
Markus Lindholm, Utdanning