Kunnskapsforhandlinger i klasserommet (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 256
Forlag: Fagbokforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245012170
Kategori: Pedagogikk
Omtale Kunnskapsforhandlinger i klasserommet
Kjønn, makt, dominans og marginalisering skaper vilkår for den enkeltes måte å fremstå som elever på i klasserommet. Iscenesettelsen av ungdomslivet skjer gjennom kontinuerlige prosesser mellom elevene. Skolen er en sentral arena for utvikling og utprøving av stil og væremåter, for identitetskonstruksjoner og for sosiale relasjonsdannelser. Klasseromskulturene som utvikles, influerer ikke bare på læringsmiljøet, de skaper også et grunnlag for hvordan det er mulig for hver enkelt elev å delta i de læringsprosessene som forventes av dem. Det å lykkes faglig og det å lykkes sosialt måles sjelden etter de samme standardene. Denne boka bidrar til å få fram hvordan elevene selv er sentrale sosiale aktører i det som berører undervisning og læring. Kjennskap til de kontekstavhengige prosessene som utspiller seg mellom elevene, er en forutsetning for å diskutere hvordan en kan utvikle bedre læringsmiljøer eller forbedre elevenes læringsutbytte. Boka bygger på et feltarbeid som er foretatt i en ungdomsskoleklasse og i en klasse i videregående skole. Selv om klasseromskulturene er svært ulike, viser både regelbruddkulturen i ungdomsskolen og antinerdkulturen i videregående hvordan elever på ulike måter må balansere mellom faglige ambisjoner og det å være populær eller sosialt godtatt. Turid Skarre Aasebø, dr.polit., er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder.

Til toppen