Kvalitet i norsk skole (Heftet)

internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 294
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Flerspråklig , Nynorsk , Bokmål / Svensk
ISBN/EAN: 9788215020044
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Kvalitet i norsk skole
Siden de første PISA-resultatene i 2001 er det gjennomført mange studier av læringsutbytte og undervisning i den norske skolen. Hvilken betydning har disse undersøkelsene hatt? Er det noen sammenheng mellom de ressursene som brukes på undersøkelser og evt. forbedringer i skolen? Boka gir et overordnet og allment perspektiv på kvalitet i skolen, men går også inn i de enkelte skolefagene. De fagdidaktiske bidragene er knyttet til lesing, matematikk, naturfag og engelsk. I tillegg har boka bidrag som drøfter tverrfaglige temaer som vurdering og læringsstrategier. Boka retter seg mot en variert målgruppe og vil derfor være relevant å lese for alle som er engasjert i norsk skole, det være seg forskere, lærerutdannere, lærere, lærerstudenter eller personer med roller i forvaltning og politikkutforming av norsk skole. Med unntak av to kapitler, består boka av fagfellevurderte kapitler. Bokas bidrag belyser også noe av det fagfeltet professor Svein Lie ved ILS, Universitetet i Oslo, har bygget opp gjennom sitt engasjement i nasjonale og internasjonale prøver, sitt aktive formidlingsarbeid og i det realfagdidaktiske fagmiljøet. Lie avslutter boka med sine personlige refleksjoner om skole og undervisning gjennom evigaktuelle temaer som lærerautoritet og mobbing, lærernes faglighet og status, spørsmålet om faktakunnskap versus ferdigheter eller kompetanser, utdanningens bidrag til å utjevne sosiale forskjeller, og mye mer.

Til toppen