Prinsipper for god leseopplæring (Heftet)

Innføring i den første lese- og skriveopplæringen

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2003
Antall sider: 173
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202218157
Kategori: Pedagogikk
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Prinsipper for god leseopplæring
Denne boka gir lærerstudenter og andre interesserte innsikt i forholdet mellom teorier om lesing og den praktiske leseundervisningen.

Når elevgruppen blir stadig mindre homogen, økes behovet for at læreren er i stand til ikke bare å undervise en hel klasse ved hjelp av ferdiglaget materiale, men også møte det enkelte barnet der det befinner seg. Det kreves at læreren har en dypere forståelse for hva lesing er, hvordan leseutviklingen forløper, og hvordan man kan iaktta elevers leseutvikling.

Boka tar blant annet utgangspunkt i en lesebokundersøkelse som problematiserer forholdet mellom tradisjonen og fornyelse i tilretteleggingen av materiale til begynnerundervisningen i lesing. Forfatteren griper fatt i fundamentale forhold omkring leseundervisningen i skolen og legger fram forslag til praksis på forskjellige trinn. Siktemålet er å sette læreren i stand til å gjennomføre en lærerstyrt undervisning i motsetning til en læreboksstyrt leseundervisning.

Prinsipper for god leseopplæring egner seg som teori- og metodebok for studenter i lærerutdanningen og lærere som arbeider med første lese- og skriveopplæring i småskolen.

Til toppen