Rom for læring (Heftet)

læringsmiljø og pedagogisk analyse

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 244
Illustratør: Brun, Morten
Forlag: Vigmostad & Bjørke AS
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245012194
Kategori: Pedagogikk
Omtale Rom for læring
Hvordan gi læreren rom for læring? Refleksjon og pedagogisk analyse er sentrale begreper i utvikling av skolens læringsmiljø. Ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger, utvikles ny kunnskap i arbeidet med å implementere strategier for skoleutvikling. I flere hundre skoler arbeides det systematisk med å utvikle læringsmiljøet. Med utgangspunkt i forskning viser boka hvordan lærere, skoleledere, PP-rådgivere og skoleeiere utvikler et positivt og inkluderende læringsmiljø gjennom bruk av strategien Læringsmiljø og pedagogisk analyse. Fagtekstene utdyper forskningen og teoriene bak strategien for å oppnå varig endring i skolekulturen: . Læringsmiljøets betydning for elevens læring . Pedagogisk analyse . Relasjonelle ferdigheter . Utvikling av skolens kultur . Skoleledere i utviklingsprosesser . Analyse og refleksjon i lærergruppa . Å utvikle en lærende organisasjon . PP-tjenestens rolle i læringsmiljøutvikling . Skoleeiers ansvar og muligheter i utvikling av en inkluderende skole . Kunnskapskildene . LP-modellen en innovasjonsstrategi . Evaluering en viktig del av skoleutvikling Tre av fagtekstene er i form av dokumentarfortellinger hvor forskning om hva som skaper godt læringsmiljø, vises i praksis. Teori og forskningsresultater fra de øvrige fagtekstene flettes her inn i pedagogenes hverdag. Tekstene henvender seg til lærere, skoleledere, PPT, skoleeiere, skoleforskere og studenter på masternivå.

Til toppen