Sanselig didaktisk design (Heftet)

space me

Serie: NTNU skole- og utdanningsforskning 6

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 214
Forlag: Vigmostad & Bjørke AS
Språk: Bokmål
Serie: NTNU skole- og utdanningsforskning
Serienummer: 6
ISBN/EAN: 9788232103089
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Sanselig didaktisk design
Målet til skriftserien Skole- og utdanningsforsking er å bidra til kunnskapsutvikling om skole, læring og utdanning. I serien gir vi ut både fagfellevurderte og ikke fagfellevurderte antologier, monografier og forskingsrapporter. Serien er etablert ved Program for lærerutdanning, NTNU. Dette er publikasjon nr. 6 i skriftserien.


Estetisk tilnærming til læring er mangelvare i skole og lærerutdanning. Sanselig didaktisk
design omhandler didaktisk tenkning i et estetisk perspektiv, og er unik i sitt slag.
FoU-prosjektet SPACE ME var et møte mellom kunstfag og naturfag som ble gjennomført i
regi av Program for lærerutdanning, NTNU i samarbeid med to ungdomsskoler 2011-2012.
Forfatterne begrunner verdien av sanselig didaktisk design med at den:
- har en overgripende estetisk tilnærming til læring
- vektlegger multimodalitet
- forstår ulikhet blant elever som en skapende kraft i undervisning
- baserer seg på undersøkende og dialogbaserte forløp
- vektlegger dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst
- setter søkelys på kroppslig læring
- ser kunstmøter som en framhevet del av læring
Bidragsyterne er Tone Pernille Østern, dansekunstner og førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk, Alex Strømme, biolog og dosent i naturfagdidaktikk, Anna-Lena Østern,
professor i kunstfagdidaktikk, Audun Mollan Kristoffersen, lærer og improvisasjonsskuespiller og Ran Peleg, stipendiat i naturfagdidaktikk og skuespiller i fysisk teater.

Målgruppen for boka er undervisere i ulike skoleslag og skolefag, lærer- og kunstpedagogstudenter, lærerutdannere, kunstnere og praksisorienterte forskere innenfor
et bredt didaktisk felt.


Program for lærerutdanning
Dette er en rapport fra NTNU Skole- og læringsforsking ved Program for lærerutdanning.

Til toppen

Andre utgaver

Didaktisk arbeid
Bokmål Heftet 2014
Didaktisk arbeid
Bokmål Ebok 2013