Spektro/Musikal (Heftet)

om tverrfaglige prosjekt i skolen med utgangspunkt i musikk, kreativitet og estetikk

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2006
Antall sider: 222
Forlag: Fagbokforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245004823
Kategori: Pedagogikk
Omtale Spektro/Musikal
I denne boka presenteres metoder og repertoar for undervisning i musikk og andre praktiske og estetiske fag basert på to utprøvde prosjekter, Spektro og Musikal. Prosjektene er rettet mot ungdomsskolen, men har også relevans for mellomtrinnet og den videregående skolen (musikk, dans og drama). Begge prosjektene har det til felles at musikk er sentreringsfaget, men tverrfagligheten er stor: Historie, engelsk, musikk, dans, kroppsøving, drama, kunst og håndverk og norsk er alle fag som står sterkt i læringsprosessene. Komposisjon som tverrfaglig tema og kreativitet er viktige elementer i prosjektet Spektro, mens musisering og formidling står sentralt i prosjektet Musikal. Med utgangspunkt i sine prosjekter henviser forfatterne til musikkpedagogisk teori og til sentrale verdier i læreplanen, både fra den generelle delen, læringsplakaten og fra plan for musikkfaget. Boka inkluderer en rekke praktiske oppgaver og metodiske tips knyttet til begge prosjektene. Randi Margrethe Eidsaa er høyskolelektor i musikk ved Fakultet for kunstfag, Høgskolen i Agder. Hun har flere års erfaring fra undervisning i grunnskole og høyskole og har skrevet, gjennomført og publisert flere musikalforestillinger som er tilrettelagt for profesjonelle kunstnere og skoleelever. I denne boka presenterer hun prosjektet Musikalen Five Reports from Barrack Hospital. Helge Andreas Pareli Notland er utdannet faglærer i praktiske og estetiske fag med mellomfag i musikk fra Høgskolen Stord/Haugesund. Han har arbeidet i barne- og ungdomsskoler og deltok i læreplangruppa for musikkfaget i Kunnskapsløftet. I denne boka presenterer han prosjektet Spektro. Spektro-metodikken er rettet til lærere og studenter som ønsker å stimulere elevenes kreativitet.

Til toppen