Utdanningssosiologi (Heftet)

fra teori til praksis i skolen

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 78
Forlag: Tapir akademisk forlag
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788251926706
Kategori: Pedagogikk
Omtale Utdanningssosiologi
I boken presenteres noen utvalgte og relevante utdanningssosiologiske perspektiver som knyttes til den norske skolen og dens praksisfelt. Begreper som pedagogisk diskurs, pedagogiske koder og pedagogiske identiteter presenteres, drøftes og konkretiseres i sammenheng med skolens rolle som en viktig institusjon når det gjelder utvikling både på individ- og samfunnsnivå. Oppmerksomheten rettes også mot utviklingen av en teori om kunnskap i skolen der forholdet mellom skolekunnskap og hverdagskunnskap diskuteres og problematiseres. Den teoretiske referanserammen er hentet fra Basil Bernsteins utdanningssosiologi. Teoriene blir relatert til nyere empirisk utdanningsforskning der elevperspektivet i norsk kontekst har en sentral plass. Forholdet mellom mikronivå og makronivå i utdanningssystemet er et sentralt tema gjennom bokens forskjellige kapitler.
Sylvi Stenersen Hovdenak er dr.polit. og professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Til toppen

Flere bøker av Sylvi Stenersen Hovdenak: