Utvikling, lek og læring i barnehagen (Heftet)

forskning og praksis

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 532
Forlag: Vigmostad & Bjørke AS
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788232101603
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Utvikling, lek og læring i barnehagen
I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling i barnehagen. Her gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning. Hensikten med boken er å fremme en flerfaglig og integrert tilnærming til barns utvikling, lek og læring.



I dag er en stor andel av barna i barnehagen under tre år. Tilknytning, stabilitet og kvalitet i samspillet er derfor fremhevet spesielt i denne boka. Forfatterne anlegger en bred forståelse av begrepet utvikling
som en livslang prosess og med mulighet for ny vekst.




Bokens forfattere er psykologer og pedagoger. Felles for bidragene er deres fokus på tidlig innsats, interaksjon og relasjon samt voksnes betydning for barnets utvikling i en barnehagekontekst.

Blant viktige temaer i boken er omsorg, lek og læring
arv og miljø
tilknytning
vennskap
mestring og motivasjon
selvregulering
språk- og matematikk
kjønn
observasjon og kartlegging
barn med flerkulturell bakgrunn
omsorgssvikt
barnelitteratur
forebygging av mobbing
medvirkning og danning mm

Til toppen