Veiledning av nye lærere (Heftet)

nasjonale og internasjonale perspektiver

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 211
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Flerspråklig , Bokmål / Engelsk
ISBN/EAN: 9788215017099
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Veiledning av nye lærere
Å være veileder eller mentor for nye lærere er en rolle som fremstår som ny selv om den delvis har blitt praktisert på tilfeldig og uformell vis i årevis. Forstandige rektorer og velvillige kolleger har alltid prøvd å legge til rette for og følge opp nye medarbeidere. Oppfølgingen har imidlertid vært mangelfull, lite systematisk og prisgitt tilfeldigheter - bl.a fordi det ikke har vært avsatt tid til dette arbeidet.Boka fokuserer på den viktige rollen til veilederen. Til nå har forskningen vært opptatt av det å være nyutdannet lærer. Men de som skal veilede de nye lærerne, hva må de kunne?

Forfatterne presenterer forskningsbasert kunnskap om det å være veileder, og de har trukket veksler på egne og andres erfaringer innen feltet. Det er mye å lære ved å se til andre land, men vi må også lære av erfaringer og forskning gjort i Norge og finne vår egen vei.
Boka inneholder derfor en blanding av nasjonale og internasjonale stemmer.

Veiledning av nye lærere er nødvendig lesing for lærerutdannere og studenter i veiledningsstudier. Den er også viktig for nyutdannede lærere og for rektorer og skoleeiere.

I tillegg til redaktørene Kari Smith og Marit Ulvik fra Universitet i Bergen, har følgende bidratt i boka: Paul Otto Brunstad, NLA, Ingrid Helleve, Universitetet i Bergen, Marion Jones (England), Ketil Langørgen, Universitetet i Bergen, Jim McNally (Skottland), Lily Orland-Barak (Israel), Kaare Skagen, Høgskolen i Oslo og Helen Timperley (New Zealand).

Til toppen