Veiledning for barnehagelærere har som siktemål å gi leseren praktisk hjelp til å komme i gang med veiledning. Den kan brukes i veiledningsopplæringen i barnehagelærerutdanningen og vil også være et nyttig redskap i kompetanseutviklingen i barnehagen og for barnehagelærere som ønsker å utvikle seg som veiledere. Boken kan også brukes i videreutdanningen i veiledning.
Praktiske eksempler får stor plass i fremstillingen. Her er eksempler på veiledningsgrunnlag, på fasene i veiledningen, på bruk av sirkulære spørsmål og gestaltspørsmål og på etiske dilemmaer i veiledningen. Veiledning drøftes ikke isolert, men knyttes til prosesser som refleksjon, danning og læring. Boken drøfter også sammenhengen mellom veiledning, vurdering og skikkethetsvurdering.
Veiledning for barnehagelærere har en bred tilnærming til veiledningsfeltet og presenterer ulike veiledningsmodeller, som refleksjon over handling, systemisk veiledning og gestaltveiledning, samtidig som den har fokus på barnehagelærerutdanning og barnehage.