Å være på nett (Heftet)

Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 295
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202278953
Kategori: Medie- og kommunikasjon
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale Å være på nett

Det har alltid vært viktig ”å være på nett”, men i høyteknologiske samfunn har dette blitt langt mer komplisert enn tidligere. Ved hjelp av datamaskiner og mobiltelefoner, satellitt- og kabelsystemer er vi i økende grad forbundet med hverandre i lokale, nasjonale og globale nettverk.

Forfatterne har studert noen av de kommunikasjonsnettverkene som har oppstått i den siste tiårsperioden. I bokens 13 kapitler drøfter de den kommunikasjonen som foregår i de nye nettverkene, og hvilken literacy eller kompetanse deltakerne utvikler.

Analysene fokuserer på tre sektorer av samfunnslivet. Den første delen – om skole og fritid – viser hvordan de unge prøver ut sin identitet og utvikler literacy når de er på nett. Forfatterne diskuterer blant annet om skolen bør vise større åpenhet for den uformelle læringen som foregår i elevenes fritidsaktiviteter. I den andre delen – om det sivile samfunnet – analyserer de kommunikasjonen i de politiske nettverkene Oslo Byforum, Indymedia og Attac, og drøfter hvorvidt nettverkene representerer en utvidelse og fornyelse av den offentlige samtalen. Den tredje delen – om arbeidslivet – viser hvordan den digitale teknologien gir rom for nye kommunikasjons- og samarbeidsformer, men også konflikter i bedriftene.

Forskningsprosjektet Literacy og konvergerende medier
Les mer om boka

Til toppen