Mediedanning og mediepedagogikk (Heftet)

fra digital begeistring til kritisk dømmekraft

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 221
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Språk: Nynorsk / Bokmål
ISBN/EAN: 9788205371675
Kategori: Medie- og kommunikasjon
Omtale: Mediedanning og mediepedagogikk
Hvordan påvirker mediene oss? Krever medieutviklingen en ny dannelsestenkning? Hva betyr danning i en ny medietid? Hva er digital dømmekraft? Spørsmålene om etikk, moral og verdier i mediesamfunnet er kommet i skyggen av begeistringen for nyvinninger i den nye kommunikasjonsteknologien og grensesprengende sjangere innen fjernsynet. Den offentlige diskusjonen om chattekanaler på Internett og reality-TV er ofte preget av defensiv, moralistisk forargelse grunnet manglende teoretisk innsikt og grunnleggende begrep.Denne boken søker å bøte på denne mangelen. Den introduserer teoretiske begrep som bidrar til kritisk innsikt om mediekompetanse, både når gjelder nyheter om katastrofer i fjernsynet eller vandring i den virtuelle verden. Forfatterne retter kritikk mot den instrumentelle tenkningen som har preget skolens medieundervisning og argumenterer for at mediepedagogikken bør utvikle forståelse for det moderne samfunnets mediekultur som helhet. De unge trenger en mediekompetanse, som gir dem en bedre innsikt om den sosiale, økonomiske og historiske sammenhengen i medietekstene. Uten denne kompetansen produserer skolen mediedyslektiske elever.Boken er tenkt som en lærebok for høyskole- og universitetsstudenter og lærere i pedagogikk og mediefag, men den kan også brukes som en fagbok om mediedanning av journalister, kulturmedarbeidere og engasjerte foreldre. Forfatterne går nærmere inn på ulike sider av mediesamfunnets utfordringer, drøfter teoretiske tilnærminger eller presenterer praktiske eksempler fra skolehverdagen.

Til toppen