Nyhetsverdier (Heftet)

om markedsorientering og journalistikk i ti norske aviser

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2001
Antall sider: 250
Forlag: IJ-forlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788271472108
Kategori: Medie- og kommunikasjon
Fag: Journalistikk, Mediefag
Nivå: Akademisk
Omtale Nyhetsverdier

I Nyhetsverdier tar Sigurd Allern opp pressens temavalg, sjangrer, nyhetsprioritering, kildebruk og kjønnsbilder. Han dokumenterer bl.a. at avisenes markedsposisjon har en grunnleggende betydning for journalistisk «stoffmiks», nyhetsutvalg og vinkling. Avisene «speiler» heller ikke virkeligheten, de strukturerer den og bruker i stor grad tolkningsrammer hentet fra institusjonskilder og andre elitegrupper. Boken bygger på en innholdsanalyse av ti norske aviser.

Til toppen