Læreplanverket for Kunnskapsløftet og de nye læreplanene for barnehagen legger føringer for krav om oppgradering av kompetanse i bildeanalyse. Boka henvender seg først og fremst til allmennlærere og førskolelærere, og gir en innføring i bildebokanalyse og et godt grunnlag for å kunne undervise i dette emnet.
Ingjerd Traavik presenterer et begrepsapparat og innfallsvinkler til hvordan man kan analysere tekst og bilde ved å bruke to av Fam Ekmans bildebøker, Kattens skrekk (1992) og Dagbok forsvunnet (1996), som eksempel. Vi blir ledet inn i Fam Ekmans univers som både er utfordrende og dyptloddende. De konkrete analysene kan overføres til andre bildebøker og sammensatte tekster. Analysene legger også opp til ideologikritikk og en bevisstgjøring i forhold til framstilling av kjønn. Dette er temaer som skal være gjennomgående i all faglig virksomhet i barnehage og skole. Filosofiske spørsmål om hvordan man forholder seg i en kompleks verden diskuteres i tråd med innføring av filosofi både i skole og barnehage.
Foruten allmenn- og førskolelærere, vil også foreldre og alle som har glede av å lese og formidle bildebøker ha utbytte av denne boka.
Ingjerd Traavik er høyskolelektor ved Nordisk institutt ved Høgskulen i Volda og underviser både ved allmennlærer- og førskolelærerutdanninga.