Strikkede skatter (Innbundet)

Tradisjonsrike mønsterborder med ny vri

Forfatter:

Diagrammer og tegnforklaringer til alle mønstre! 65 modeller og oppskrifter!

Alle modeller er oppgitt i størrelsene XS, S, M, L og XL.

Modellene strikkes på pinnevariasjon 3 til 6.

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 168
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202524753
Kategori: Håndarbeid
Omtale: Strikkede skatter

Tradisjonsrike mønstre i moderne strikk

Mønstre som rose, stjerne, kors og krystall har fascinert strikkere i mange generasjoner. Tine Solheim henter denne gang sin inspirasjon fra vår tekstile kulturskatt, som kvinner har skapt med pinner og garn, tilpasset dagens motebilde. Boka er bygget opp i seks store kapitler hvor mønstre som rosen, nordlys, stjernen, staver, korset og krystall brukes i utallige varianter - i 65 modeller! Tine bygger her på sin lange erfaring som designer av klær. Hun er brennende opptatt av at vi alle er forskjellige, og at det er viktig å nettopp ta hensyn til dette når man legger ned mange timers arbeid i flotte strikkeplagg. I boka finner du lange og korte jakker, gensere, vester, kjoler, tunikaer med eller uten innsving eller klokkeform, med isatte ermer eller med rundfelling. Inspirasjonen har hun blant annet hentet fra 30-tallets gensere med rundfelling, og du finner også ensfargete plagg i andre strikketeknikker, som hullstrikk og fletter.

Til mange av plaggene finner du oppskrifter på tilbehør som pannebånd, skjerf, luer, sokker og pulsvarmere, hvis du har lyst til å matche plagget eller vil strikke noe som ikke tar altfor lang tid. Plaggene er strikket i ull og alpakka fra Rauma, Dale, Sandnes Garn og Du Store Alpakka. Tine bruker ofte Rocai-perler og påsydde krystallelementer som ekstra dekorasjoner i mønstrene - lekkert!

Alle modeller er oppgitt i størrelsene XS, S, M, L og XL.

Modellene strikkes på pinnevariasjon 3 til 6.

Tydelige diagrammer til alle mønstrene.

Strikkede skatter er Tine Solheims syvende bok!

Alle strikkemønstre og symboler har lange tradisjoner og historier

Symboler fra religion, tro og mystisisme har vært tolket og brukt som strikkemønstre rundt Middelhavet og hos oss helt siden strikkingen kom til Norge rundt år 1500. Visste du at Rosen, et av de eldste symbolene fra førkristen tid, knytter seg til det feminine og kvinnekraften? I Romerriket ble rosen benyttet som symbol for gudinnen Venus, senere ble rosesymbolet identisfisert med Jomfru Maria. Åttebladsrosen og det vi kjenner som Selburosen, er hentet hjem med sjøfarere fra korintiske søyler ved Middelhavet. Et annet eksempel er korset som har vært brukt som symbol i utallige varianter. Et av korsene som ofte blir brukt i våre strikkemønstre, f. eks. i Setesdalskoften, er andreaskorset. Korset har fått navn etter apostelen Andreas.

Til toppen

Utdrag

Fra Forord:

Denne gangen heter boka STRIKKEDE SKATTER.

Og skattene stammer i bunn og grunn fra selve naturens skattkammer. Jeg tenker på alt som omgir oss: skapelser, fenomener, farger, former og energier som lys, vann, luft og jord og alt som vokser. De seks kapitlene i denne boken handler litt om dette og hvordan man kan bli inspirerert til å få ideer av alt som er rundt oss.

... Jeg fikk det for meg at jeg måtte lage en bord med en så autentisk gjengivelse av den ekte rosen som mulig. Rosen, et av de eldste høyaktede symbolene fra førkristen tid, knytter seg til det feminine og kvinnekraften. I Romerriket ble rosen benyttet som symbol for gudinnen Venus, og fra kristendommens inntreden med den romerske keiseren Konstantin ble rosesymbolet identifisert med Jomfru Maria. Mange mer abstrakte varianter av rosen er tolket i våre strikkemønstre. Åttebladsrosen og det vi kjenner som Selburosen, er hentet hjem med sjøfarere fra korintiske søyler ved Middelhavet.

Det er imidlertid ikke enkelt å få til et håndstrikket mønster helt likt den naturlige rosen, maskene er ofte store og garnet for tykt.

Derfor er det lettere å skape de mer stiliserte variantene vi er kjent med. Industrielt med tynt garn og strikkemaskin lar det seg enklere realisere. Det tok meg noen timer og en god del utprøvinger før rosen var på plass innenfor det antall masker som skulle benyttes.

Jeg fikk for meg at jeg bare måtte ha rosen mot en myk og pusete bakgrunn, et mohair- eller angoragarn. Det var ikke så lett å finne et passende garn på det norske markedet, så jeg endte med å bruke garnet dobbelt. Så var det stilen. Da jeg for vel 10 år siden designet modellene til Retromasker, tok jeg i bruk rundfellborden, velkjent fra eskimogenserne på 1970-tallet, men omtrent ikke benyttet i moderne strikkedesign siden den gang.

Jeg har en hel kasse med gamle strikkehefter fra min mormor fra 1940-50 tallet, som jeg stadig blar i for inspirasjon.

Utrolig morsomme håndstrikkede badedrakter, sengehygger og feminine kjoler! Den gang var moten nette, små jakker med isatte ermer og gjerne med skulderputer. Jeg har lenge hatt lyst til å lage slike jakker og håper nå at tiden er moden for denne passformen.

- Tine Solheim

Til toppen