Ekteparet Ahndoril alias Lars Kepler:
Blir inspirert av hverandre
Ideen om Ildvitnet kom da ekteparet Alexander og Alexandra Coleho Ahndoril satt i bilen på vei hjem fra landstedet. Ni travle måneder senere var romanen i boks.
Det begynte med en samtale om spiritistiske medier. De sjekket, og fant ut at politiet ofte bruker slike medier, men de har ingen bevis for at det fungerer. De ville ha et spiritistisk medium som en sentral person, og slik bla Flora Hansen til. De ville koble mediet sitt til bestialske mord, og skapte en kjent arena: et helsefortak der private investorer tjener penger på syke mennesker. Birgittagården, et hjem for utsatte jenter, ble åstedet for den blodige innledningen til Ildvitnet.
Åpen intrige
"Når vi først har bestemt oss for intrigen, handler mye om å gjøre en real research før vi går i gang, og researchen pågår helt til vi leverer til forlaget. Noen av stedene besøker vi, andre finner vi på. Selve intrigen er åpen hele veien, og forandrer seg ofte etter hvert som historien skrives. Vi har et system der vi hele tiden legger små lapper med nye innspill på bordet. Vi fletter dem inn i intrigen hvis det passer, gjør gjerne overraskende endringer, ingenting er i prinsippet bestemt på forhånd selv om handlingen er nøye planlagt", sier den ene halvdelen av Lars Kepler. Hvem som sa det, er ikke så nøye. De er jo én og samme forfatter.
Maksimal inspirasjon
Når de skriver, sitter de ved siden av hverandre. De jobber gjerne med samme kapittel, men med ulike scener. For å kunne skrive på maksimal inspirasjon, velger de seg scener de har lyst til å skrive, mailer det de har skrevet til hverandre, og får innspill der og da. De sløyfer og legger til i hverandres tekster, går gjerne nye runder med gamle tekster, hele tiden pågår en interaktiv prosess, der begge jobber knallhardt for å komme i mål. De er kjemt for å være to likestilte arbeidsmaurer, og når manuset er ferdig vet de ikke lenger hvem som har skrevet hva.
Joona Linna - en ekte helt
"Fortellingen om Joona Linnas bakgrunn hadde vi hele veien med på forskjellige steder i Ildvitnet, men vi valgte å legge alt på slutten av romanen. Vi ville beholde tempoet i selve hovedintrigen, men det var også fordi det passet å legge det til slutt i forhold til vår fjerde bok, som vi er godt i gang med. Den starter der Ildvitnet slutter, og vil nok dreie seg mer om Joona Linna enn de tre første bøkene våre", sier Kepler. Det var to hovedgrunner til at de valgte den stødige svenskfinnen som sin egen kriminalhelt. Midt i alle de skremmende hendelsene er han en ekte helt, en å stole på. Dessuten tilhører han den største minoriteten i Sverige. Å velge Joona som kriminalhelt er også en hyllest til Finland.
Presens - det klassiske filmspråket
"Vi skriver helst i presens, det er flere grunner til det. Vi vil gjerne at tempoet skal være høyt, det er enklere å gjøre scenene mer spennende, du er med der det skjer på en annen måte. Det blir lettere, mer naturlig, å legge inn overraskelser, både for oss selv og leserne. En person vi har tenkt skal myrdes, kan godt overleve i siste liten. Alt kommer nærmere i presens, det er jo også selve filmspråket", sier Keplers. Begge er mer enn gjennomsnittlig opptatt av film, og ser minst én film hver dag, helst thrillere. Å se på film er en god måte å slappe av på når dagens økt er over, hovedgrunnen er ikke å få nye impulser og ideer.
Minst åtte bøker om Joona
Å intervjue Lars Kepler på telefon handler om å intervjue to personer. Ekteparet Ahndoril utfyller hverandre perfekt på telefon, akkurat som når de skriver. De er disiplinerte, har funnet en metode som fungerer bedre enn da de prøvde å samarbeide om en barnebok for noen år siden. Baksiden ved å jobbe intenst i tospann er at de blir mer isolert enn før, men de har tenkt å holde ut med hverandre i mange år fremover. Planen er nemlig å skrive minst åtte bøker om Joona Linna. De elsker det de holder på med, å skrive om hva Joona tenker og gjør er bare herlig, ifølge Alexandra. Hun innrømmer samtidig at hun gråter når hun skriver om vold og bestialske mord, så tett er hun på sine egne karakterer. Og når de endelig leverer manuset til redaktøren, er det komplett, uten behov for rettelser. De er jo sine egne redaktører ...
Lars Kepler alias Alexander og Alexandra Coelho Ahndoril intervjuet av Bernt Roald Nilsen
Og dette mener pressen om forfatterskapet:
"Rager over den gjengse kriminallitteraturen."
Aftenposten
"Bedre enn dette kan det ikke bli!"
Göteborgs-Posten
"Engasjerende og underholdende."
Svenska Dagbladet
"Spennende, veldig spennende ..."
Svd.no
"Høyt tempo, men også vemodig og vakkert."
Svenska Dagbladet
Til toppen