Dette er en tekstsamling med monologer og dialoger tilpasset undervisningsopplegg som strekker seg over noen dager eller mer. Tekstene har karakterer som er relevante for vår tid.
Boka er primært tenkt benyttet i teaterundervisning ved folkehøyskoler og videregående skoler, der det vil være behov for tekster tilpasset undervisningsopplegg av ulik varighet. Vanskelige karakterer og avanserte konflikter er unngått slik at stoffet ikke skal være for komplisert for elever som skal øve seg i å spille teater.
Tekstutvalget består av monologer og dialoger med en begynnelse, et dramatisk forløp og en slutt. De har kjente strukturelementer som anslag, gjennomføringsdel, klimaks og avtoning. Tekstene har et realistisk innhold som det er lett å identifisere seg med, og en biografi som må avdekkes.
Boka er inndelt i to bolker med monologer og to bolker med dialoger. Monologer 2 og Dialoger 2 er friere i formen og inviterer til formeksperimenter og lek med teaterrommets virkemidler. Boka gir få sceneanvisninger og åpner for fri tolkning og kreativ medskapning