Naturbasert turisme (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 165
Forlag: Fagbokforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245004717
Kategori: Markedsføring og Økonomi og ledelse
Omtale Naturbasert turisme
Naturbasert turisme kan defineres som reiser der hensikten er å nyte naturen eller oppleve uberørt natur. Det sier sitt om bredden i naturbasert turisme: Det kan være alt fra sol- og badeferier til økoturisme. For å dekke denne bredden behandles emnet både fra et samfunnsvitenskapelig og et markedsføringsperspektiv. Boken gir basiskunnskaper om naturbasert turisme både som fenomen og næring, og tar opp beslektede temaer som økoturisme, bærekraftig turisme og geoturisme. Naturbasert turisme gir innsikt i bakgrunnen for den økende interessen for naturbasert turisme og hva som utgjør naturbaserte turismeprodukter. Boken går grundig gjennom de ulike tilnærmingene for å segmentere og typologisere naturbaserte turister. Ved å forklare ulike virkninger av naturbasert turisme, viser boken også viktigheten av en bærekraftig turismeutvikling. Boken har et omfattende eksempelmateriale fra den norske turismekonteksten. Boken egner seg for studenter som tar utdanning innenfor reiseliv, hotellfag, fritidsfag, markedsføring, landbruk og naturforvaltning. Den egner seg også godt for reiselivsbedrifter som vil legge til rette for naturbasert turisme. Mehmet Mehmetoglu er professor ved Høgskolen i Finnmark og professor II ved Høgskolen i Harstad. Han har utgitt Perspektiver på markedsføring av reiseliv og Kvalitativ metode for merkantile fag, og publisert flere artikler om natur- og kulturbasert turisme i internasjonale tidsskrifter.

Til toppen