Petroleumsparadiset (Heftet)

norsk oljeindustris strategiske kommunikasjon og omdømmebygging

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 208
Forlag: Unipub forlag
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788274773233
Kategori: Medie- og kommunikasjon
Omtale Petroleumsparadiset
Alle virksomheter ønsker seg et godt omdømme og en kontroll over hvordan virksomheten framstilles. I Petroleumsparadiset undersøker Øyvind Ihlen hvordan Norges største og mektigste industri - oljeindustrien - kommuniserer med offentligheten.
I analysen av omdømmearbeidet bruker forfatteren tolkningsrammer for å vise hvordan industrien søker å oppnå forståelse for en virkelighetsoppfatning som er i tråd med deres egne interesser. Det gjelder i forhold til tema som økonomisk politikk, miljø og klima, samt bedrifters sosiale ansvar nasjonalt og internasjonalt. Ihlen viser hvordan disse tolkningsrammene har en tendens til å utelukke konkurrerende perspektiver. Det er derfor viktig å forstå metodene som benyttes for å påvirke politikere, medier og opinionen innenfor helt sentrale samfunnsspørsmål.
Dette er den første norske boka som bruker rammebegrepet for å analysere organisasjoners kommunikasjon og omdømmearbeid. Boka er spesielt aktuell innenfor fagområdene strategisk kommunikasjon, medievitenskap og samfunnsvitenskap. Den vil også være av interesse for andre som er opptatt av omdømmebygging og strategisk kommunikasjon.
Øyvind Ihlen er dr.art. i medievitenskap. Han jobber som post.doc.stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo, og som førsteamanuensis ved Avdeling for økonomi, samfunnsfag og informatikk, Høgskolen i Hedmark. Ihlen har publisert i norske og utenlandske antologier samt i en rekke internasjonalt anerkjente fagtidsskrifter.

Til toppen

Flere bøker av Øyvind Ihlen: