Sandmannen (Innbundet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 496
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Sandmannen
Oversatt av: Gundersen, Henning J.
ISBN/EAN: 9788202382131
Kategori: Krim og spenning
Omtale: Sandmannen

En spenningsroman som garantert vil ta pusten fra deg!

Det svenske forfatterparet bak pseudonymet Lars Kepler, som vakte oppsikt og trollbandt tusenvis av lesere med thrillerne Hypnotisøren, Paganinikontrakten og Ildvitnet, er tilbake med en spenningsmaraton av en roman som garantert vil ta pusten fra deg! Men vær forberedt på tøffe tak, for dette er et voksent eventyr fra helvete!

Lås dører, steng vinduer, trekk for gardiner! For når Sandmannen kommer, er det ingen spøk. Da er det kort pust, høy puls og åndenød som inntreffer.

Ifølge et gammelt sagn er det Sandmannen som får barna til å sovne om kvelden. Noen kaller ham Jon Blund. Han kaster sand i øynene til barna så de gnir seg i øynene og faller i søvn. Han har full kontroll over sine ofre. Akkurat som Sandmannen i Lars Keplers siste roman. Forskjellen er bare at Sandmannen til Kepler er umenneskelig ond.

Spenning og action
Dette er ikke en virkelighetsforankret krim med psykologisk dybde. Mye er usannsynlig i Sandmannen. Men her er spenning og action så det monner. Her er cliffhangere på annenhver side. Og for deg som har lest Kepler før: Sandmannen er Keplers mest konsekvente thriller. Mysteriet blir løst, kabalen går opp, alle løse tråder nøstes inn, slutten er definitiv og kampen mellom det gode og onde får sin endelige løsning. Det siste er du forresten litt i tvil om når du legger boken fra deg. Noe som er typisk for Keplers forfatterskap.

En seriemorder fra helvete
Seriemorderen Jurek Walter har sittet totalt isolert på rettspsykiatrisk avdeling siden han ble tatt av Keplers krimhelt Joona Linna for tretten år siden. Jurek Walter er ingen vanlig morder, han er den eneste Linna frykter. I alle år har han vært overbevist om at Jurek har en medhjelper utenfor asylet, men ingen har trodd ham. Men en hutrende kald vinternatt i Stockholm kommer en ung, nedkjølt, dødssyk mann gående på en høy jernbanebro. Det viser seg at mannen og hans søster ble erklært død for mange år siden. De var to av Jurek Walters siste ofre.

Går undercover for å ta Jurek
Hvem har holdt den unge mannen innesperret i alle disse årene? Og lever søsteren? Joona Linna gjør alt for å finne henne før det er for sent, og den vakre politikvinnen Saga Bauer går undercover som pasient på Jureks avdeling. Det skal vise seg å få alvorlige konsekvenser, Jurek er en seriemorderpsykopat som manipulerer og dreper uten å nøle. For Linna og hans nærmeste handler det om en nervepirrende kamp på liv og død, ettersom Jurek er ute etter en lenge etterlengtet, privat hevn.

Fysisk kraft og sitrende spenning
Ingen tvil om at Kepler overgår alle forventninger i sin fjerde thriller med Joona Linna i hovedrollen. Det måtte jo komme, det var dags for Linna å stå ansikt til ansikt med denne djevelen i menneskets drakt. Denne gangen er også språket mer gjennomarbeidet, ikke mer litterært, men enklere og uten en del av de klisjeene vi har sett i de tre andre romanene til Kepler. Sandmannen er full av fysisk kraft og sitrende spenning. Samtidig er detaljene nå bedre ivaretatt. Som sagt, det er bare å mure seg inne. Men vær forberedt på tøffe tak, for dette er et voksent eventyr fra helvete!

Av Bernt Roald Nilsen

Til toppen

Keplers fjerde roman: Overgår alle mulige forventninger! Lås dører, steng vinduer, trekk for gardiner! For når Sandmannen kommer, er det ingen spøk.
VG

Andre utgaver

Sandmannen
Bokmål Lydbok-CD 2013
Sandmannen
Bokmål Lydbok MP3-CD 2013
Sandmannen
Bokmål Nedlastbar lydbok 2013
Sandmannen
Bokmål Ebok 2013
Sandmannen
Bokmål Heftet 2014

Flere bøker av Lars Kepler:

Anmeldelser av Sandmannen

«Krim i egen klasse»
May Grethe Lerum, VG 

«Rager over den gjengse kriminallitteraturen.»
Aftenposten 

«… lekker og spennende sidevender.» 
Adresseavisen 

«… intens, brutal og fartsfylt.»
Gudbrandsdølen Dagningen

«Strålende thriller.»
Norrköpings tidningar 

«Høyt tempo, men også vemodig og vakkert.»
Svenska Dagbladet 

«Bedre enn dette kan det ikke bli!»
Göteborgs-Posten 

«Spennende, veldig spennende …»
Svd.no 

«Når det kommer til kriminalromaner er Lars Kepler overlegent best i sin sjanger.»
Gøteborgs-posten 

«Sandmannen innfrir alle forventninger.»
LitteraturMagazinet 

«Det beste man kan få av svensk kriminallitteratur i dag.»
Sveriges Radio

Til toppen

Om forfatter Lars Kepler

Kepler kan kunsten

De jobber i symbiose. Begge gjør alt. Research før og under skrivingen. Skriver alle scener. Retter hverandres tekster. Fortviler når deres kjæreste karakterer er ute på tynn is.

Det mangler bare at de har felles mareritt om natten. Det er nemlig sterke saker ekteparet Alexandra og Alexander Ahndoril tar før de legger seg. Hva med å skrive en scene der du finner hodet i den ene enden av rommet og kroppen i den andre, begge godt marinert i en fersk blodpøl? De vet ikke selv hvor mange som myrdes i bok nummer fire, bare at den sannsynligvis er den mest bestialske, voldelige, forjævlige i det Keplerske eventyret om Joona Linna. Hvordan blir disse helvetes scenene til?

Først hjertet - så intrigen
«Det begynner med at vi snakker sammen, diskuterer frem og tilbake, for å finne frem til hjertet i historien. Da er vi inne på hvilke tema det er aktuelt å kjøre kniven i. Svensk flyktningpolitikk, for eksempel. Eller kanskje maktmisbruk på rettspsykiatriske anstalter? Begge temaer tas opp i Sandmannen. Når hjertet er på plass, planlegger vi det som kalles intrigen. Sandmannen handler om møtet mellom Joona og Jurek, hvordan Jurek har blitt den han er, og undercoverhistorien med sirenen Saga Bauer i hovedrollen. Hver eneste scene skrives på et ark, og inneholdet er ikke statisk. Intrigen holdes levende til vi er i mål,» forteller Kepler. Så symbiotisk at vi bare er nødt til å tro dem.

På den tynneste is
Alexandra hadde faktisk mareritt da det gikk en kule varmt i skrivingen av Sandmannen, så sterkt lever de med karakterene sine. De utsetter dem for umenneskelig motstand, og tvinger dem ut på den tynneste is, helt på grensen for hva et menneske kan tåle.. De vil alltid at det skal gå bra, men må en karakter dø, så må den det. Og de får sine yndlinger når intrigen skrider frem. Denne Reidar Frost, for eksempel. En livsnyter som hadde alt. Og mistet alt. Men kanskje han har en fremtid?

Tempo, tempo, tempo!
«Det er viktig at det er høyt tempo, det er vårt kjennetegn. Bøkene om Joona Linna skal være en bladvendare, leseren skal få følelsen av å fly fremover, derfor vil det alltid være et tankekors hvor mye resonnement som kreves i den enkelte scene. Korte kapitler skaper en hurtig, jevn rytme, og vi legger ikke skjul på at vi henter mye inspirasjon fra filmer,» sier Kepler. Vold er en annen viktig ingrediens, å beskrive den er en måte å forstå verden på. De har sett mange skrekkfilmer, lest mye om seriemordere, mye av Sandmannen er bygd på skrekkelige filmer og uhyggelige bøker. Det er uten tvil en styrke å være to når de skal beskrive så mye ondskap som Jurek har tilegnet seg. Halvparten av Kepler hadde ikke klart det alene.

En dødskynisk psykopat
De har lovt oss fire bøker til om Joona Linna, helten som har mistet alt når Sandmannen avsluttes. De utsetter ham for det verste vi kan tenke oss, bit for bit tas ifra ham når han må ta oppgjøret med den eneste han frykter. Joona viser seg å være et komplekst menneske, han våger ikke komme for nær Jurek, men sender en sirene, som skal lure Jurek med sin list og skjønnhet. Han havner i et ubeskrivelig inferno, og vi får innsyn i hva som skjer med et menneske som slipper en dødskynisk psykopat inn i hodet sitt. Hvordan pokker orker dere å plassere deres kjæreste karakterer i Sodoma og Gomorra, Kepler?

Historien skal fortsette
«Slutten på Sandmannen er et vendepunkt for Joona. Vel å merke hvis han kommer seg ut i den andre enden. Han må kanskje begynne på noe nytt, ta veien et nytt sted, trene seg opp igjen. Det eneste som er sikkert, er at historien hans skal fortsette. Vi er på pratestadiet med bok nummer fem, men stresser ikke. Vi har en bra idé, og noen nye personer i ermet,» forteller Kepler entusiastisk. Godt nytt for Keplerfans, altså. Det kommer mer, men først skal du lese Sandmannen og bite ned noen negler, svi av noen netter og kave deg gjennom noen mareritt à la Alexandra Ahndorils. Mareritt om mord, vold og faenskap. Og om å bygge sitt liv på sandgrunn. Alt sammen skrevet som et voksent eventyr fra virkeligheten. Det er en kunst å levere krim i eliteserien. Kepler kan kunsten.

Ekteparet Alexandra og Alexander Ahndoril, alias Lars Kepler, intervjuet av Bernt Roald Nilsen


Og dette mener pressen om forfatterskapet:

Rager over den gjengse kriminallitteraturen.
-
Aftenposten

... lekker og spennende sidevender.
-
Adresseavisen

... intens, brutal og fartsfylt.
- Gudbrandsdølen Dagningen

Strålende thriller.
- Norrköpings tidningar

Høyt tempo, men også vemodig og vakkert.
- Svenska Dagbladet

Bedre enn dette kan det ikke bli!
- Göteborgs-Posten

Spennende, veldig spennende ...
- Svd.no

Til toppen

Utdrag

Roland åpner luka igjen. Jurek Walter fortsetter det siste stykket fram og strekker ut den senete armen sin med hundrevis av pigmentflekker.
   Anders vasker overarmen med sprit. Roland setter kanylen i den myke muskelen og injiserer væsken altfor fort. Hånden til Jurek rykker til av overraskelsen, men han trekker ikke til seg armen før han får tillatelse til det. Overlegen lukker og låser luka raskt, tar ut øreproppene og smiler nervøst for seg selv før han kikker inn igjen.
   Jurek Walter går med vaklende skritt mot senga, stanser og setter seg ned.
   Plutselig retter han blikket mot døra, og Roland mister sprøyta på gulvet. Han prøver å få tak i den, men den triller bortover gulvet i korridoren.
   Anders tar ett skritt til side, plukker opp sprøyta, og idet de begge reiser seg og ser mot døra til isolatet igjen, ser de at det er dugg på innsiden av panserglasset. Jurek har pustet på vinduet og skrevet JOONA med fingeren sin.
   "Hva står det?" spør Anders spakt.
   "Han har skrevet Joona."
   "Joona? Hva faen betyr det?"
   Duggen forsvinner, og de ser at Jurek Walter sitter på senga som om han ikke hadde rørt seg. Han ser på armen der han fikk injeksjonen, masserer muskelen og ser på dem gjennom glasset.
   "Sto det noe mer?" spør Anders.
   "Jeg så bare ..."
   Et dyrisk brøl trenger gjennom den tykke døra. Jurek Walter har glidd ned fra senga, står på knærne og skriker rett ut i lufta. Senene i halsen er spent, blodårene svulmer.
   "Hvor mye ga du ham egentlig?" spør Anders.
   Øynene til Jurek Walter ruller opp i hodet og forsvinner, han støtter seg med en hånd mot gulvet og prøver å strekke ut det ene beinet idet han plutselig rykker til og sparker seg selv bakover, slår hodet mot nattbordet og setter i et hyl i det samme som han går inn i et krampeanfall.
   "Fy faen," hvisker Anders. Jurek ligger på gulvet og sparker ukontrollert med beina, biter seg i tungen og hoster blod utover brystet før han blir liggende på ryggen og gispe etter luft.
   "Hva gjør vi hvis han dør?"
   "Kremerer ham," svarer Brolin.
   Jurek får nye spasmer, hele kroppen rister og armene veiver i alle retninger før han blir liggende stille igjen.
   Brolin ser på klokka. Svetten renner nedover kinnene hans.
   Jurek Walter ynker seg, ruller over på siden, prøver å komme seg opp, men har ikke krefter igjen.
   "Du skal gå inn om to minutter," sier overlegen.
   "Skal jeg virkelig gå inn?"
   "Han er snart ufarlig."
   Jurek krabber på alle fire med blodblandet spytt rennende fra munnen, stadig langsommere, helt til han glir ned på gulvet igjen og blir liggende stille.

Til toppen