Vær hos meg (Innbundet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 368
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Stay Close
Oversatt av: Busk, Sissel
ISBN/EAN: 9788202387372
Kategori: Krim og spenning
Omtale: Vær hos meg

Utsøkt thriller om den skjøre grensen mellom et vellykket liv og fortidens skjulte sannheter.

 

En forstadsmamma med to søte barn. En talentfull fotograf som har sløst bort talentet. En detektiv som aldri ga opp en "closed case". Resepten i Vær hos meg er briljant. Coben tar tre tilsynelatende normale mennesker og setter dem i situasjoner der de mister kontroll og står overfor umulige dilemmaer. Deres stier krysses, og når alt håp er ute, kaster han ut en livbøye, som gjør at historien fortsetter, om mulig enda mer grufull. Da er ingenting som det var for noen få sider siden, og vi er på vei inn i nye, håpløse situasjoner.

Fortidens skygger
Megan er forstadsmor med to barn, perfekt ektemann, et nusselig hus med stakittgjerde rundt og en svigermor med Alzheimer. Hun har en hemmelighet, en fortid som prostituert på den tvilsomme klubben La Créme i nærmeste by, og deler av henne savner spenningen ved akkurat det livet. Ray er den desillusjonerte fotografen som fikk livet endret på grunn av et bldig drama han aldri kan glemme. Detektiv Jack Broome kan aldri gi slipp på en gammel sak om en mann som forsvant sporløst for sytten år siden. For øvrig samme år som Megan, eller Cassie som hun da het, begynte sitt nye liv ...

Mord og kjærlighet
Når en mann forsvinner på akkurat samme dato som for sytten år siden, kolliderer de tre livene til Megan, Ray og Jack, og godt bevarte hemmeligheter kommer for en dag. Saken eksploderer, og vi forstår at dette også dreier seg om den store kjærligheten du en gang ga slipp på, men aldri har glemt. Når Coben i tillegg tar oss med inn i en kynisk underverden i Atlantic City, og vi møter to av de verste psykopatene du overhodet kan tenke deg, blir dette en thriller som har ALT. Jeg har bare én ting å utsette på den: Jeg tok den 400-siders thrilleren i én jafs, og plutselig var alt over. Gi meg en ny Coben-bok så fort som mulig! Jeg bare må ha en.

Sylskarpt og vittig
Det er lett å bruke klisjeen eksellent når Coben leverer slik han gjør her. Det er jo akkurat det dette er! En strøken karakterutvikling, troverdig politiprosedyre, herlig plot, og ikke minst dialogene, som Coben behersker til fulle. Selv om det som skjer kan være grufullt og bestialsk, tar jeg meg selv i å smile når jeg leser om Cobens seriemordere. Den måten han kompenserer et innviklet plot med sylskarpe, vittige dialoger er mesterlig. Og du kan bare glemme å gjette hvem som står bak djevelskapen i Vær hos meg. Når du endelig får vite det, er løsningen både opplagt og forståelig. Typisk Coben, det også.

Av Bernt Roald Nilsen

ere enn i denne spennende historien.
- Publishers Weekly

Til toppen

En av Cobens mest spennende bøker

Ingvar Ambjørnsen, VG

Andre utgaver

Vær hos meg
Bokmål Lydbok-CD 2013
Vær hos meg
Bokmål Ebok 2013
Vær hos meg
Bokmål Lydbok MP3-CD 2013
Vær hos meg
Bokmål Nedlastbar lydbok 2013
Vær hos meg
Bokmål Heftet 2014

Flere bøker av Harlan Coben:

Anmeldelser av Vær hos meg
​«En av Cobens mest spennende bøker»
- Ingvar Ambjørnsen, VG

«Harlan Coben har aldri tidligere skrevet så bra, og karakterene hans denne gangen er så levende at de nesten reiser seg fra boksidene.»
- Bookreporter

«Coben skriver med vidd og ironi, og blikket hans for det skjøre balansepunktet mellom orden og kaos i livet vårt har aldri vært sterkere enn i denne spennende historien.»
- Publishers Weekly

Til toppen

Om forfatter Harlan Coben

Harlan Coben - kort og godt

Han har solgt 50 millioner bøker på 40 språk. Og er elsket av trofaste fans over hele verden. Denne gangen har han overgått seg selv!

Vær hos meg handler om en forstadsmor, en fotograf og en detektiv som aldri kan gi slipp på en sytten år gammel forsvinning. Men hvordan blir egentlig bøkene hans til? Her forteller Coben selv om sin Hitchcockske metode, om å skrive på kafé, om å holde leserkne på pinebenken, og at bøkene hans ofte handler vel så mye om kjærlighet som mord.

Emosjonelle drag
"Noen av bøkene mine var faktisk kjærlighetsromaner, som etter hvert ble thrillere. Det er ikke omvendt. Én ting er å få pulsen til å øke, den kunsten kan jeg. Men for å få en bok til å fungere, er det vel så viktig å treffe leseren i hjertet. Det må være noen emosjonelle drag, noe som utfordrer det følelsesmessige. Ellers har jeg ikke gjort jobben min," forklarer den sympatiske forfatteren.

På Hitchcocksk vis
Han kan ikke tenke seg noe mer motiverende enn kjærlighet. Han er selv gift og har fire barn, og legger alltid handlingen til ulike forsteder med levende mennesker med virkelige drømmer og håp. På Hitchcocks vis elsker han å sette vanlige mennesker i høyst uvanlige omstendigheter. Når det gjelder skrivemetode, har han ikke én formel som fungerer for alle bøker. Det som fungerer i én bok, kan være umulig å bruke i en annen. Han er like fornøyd hver gang han er ferdig med en ny bestselger.

Å ha skrevet
"Det jeg liker best er når boken er skrevet, og leserne leser den og gir tilbakemeldinger. Et ordtak sier "Jeg liker å skrive". Jeg liker å ha skrevet. Jeg tror det passer for meg. Det jeg skriver, er ikke en bok før leserne mine leser den. Følelsen av én-til-én-forholdet med den enkelte leser, at karakterene mine lever i hodene deres, at de er helt annerledes enn alle andre de har møtt. Den følelsen må jeg innrømme at jeg liker," sier Harlan Coben.

Gjerne på Starbucks
En typisk Cobensk dag starter med å få de fire barna av gårde til skolen. Et av dem må kjøres, og etter å ha levert klokken åtte gjemmer han seg bort på en Starbucks i nærheten. Vanligvis skriver han fra åtte til tolv. Av og til et par timer om kvelden, men morgentimene er de beste. Han kan skrive overalt, og forteller at han blant annet skriver på t-banen i New York, og selvsagt når han er på reise. Han har kort og godt ingen faste rutiner for hvor han skriver, men er mer opptatt av hva. Og hva leser han så selv?

Allsidige Coben
"Den beste boken jeg noen gang har lest er Anne Lamott's Bird by Bird. Det er en slags skriveguide. En livsguide. Nydelig skrevet og helt hysterisk. Jeg kan anbefale den til alle, også til dem som ikke er opptatt av skriving. Hun beskriver den usikkerheten vi forfattere så ofte føler. Bare dårlige forfattere tror de er gode. Jeg har skrevet 24 romaner, og de fleste suser fortsatt inne i hodet mitt. Hva kunne vært gjort bedre? Slike prosesser er en del av det å være forfatter," understreker Harlan Coben, og legger til at han har flere favoritter når det gjelder kunst, musikk og litteratur. Gi mannen et Edward Hopper-bilde, en Springsteen-låt, en Allen-film eller en Philip Roth-roman, og han er såre fornøyd. 

Utdrag av et intervju som Goodreads har gjort med Harlan Coben, redigert av Bernt Roald Nilsen.  

Til toppen

Utdrag

Megan og Ray sto vendt mot hverandre med nesten ti meters avstand.
   For første gang siden den fryktelige kvelden for sytten år siden så Megan på den mannen hun hadde elsket og forlatt. Ray sto som stivfrosset og stirret tilbake, det fortsatt pene ansiktet hans var som en maske av fortvilelse og forvirring.
   Følelsene raste gjennom henne. Hun rørte seg ikke, tenkte ikke, prøvde ikke å analysere dem. Ikke ennå. Hun lot dem bare overvelde henne, slå henne ned, hente henne opp igjen. Tidligere elskere er alltid et hva-om, den strålende veien som ikke ble valgt, men når det gjaldt Ray, gikk det enda dypere. De fleste par går videre av ulike grunner. Den ene vokser fra den andre, den ene eller den andre mister interessen, mister den gode følelsen, har ulike mål og forventninger, finner en ny.
   Ikke noe av dette skjedde med Ray. De ble i stedet revet fra hverandre som av en naturkatastrofe, og da det skjedde, hadde hennes følelser for ham - ja, det var kjærlighet - vært like intense som noen gang. Hun var sikker på at han følte det samme. Det var ingen hensynsfull tilbaketrekning, ingen harde ord, ingen kjølige følelser. I det ene øyeblikket var de sammen, hadde kontakt, var forelsket. I det neste var alt borte i en blodpøl.
   Uten forvarsel begynte Ray å løpe. Hun gjorde det samme, som om hun med ett var sluppet fri fra et usynlig stengsel. De løp inn i hverandre, og sammenstøtet fikk dem til å sjangle. De klamret seg til hverandre, ingen av dem sa noe, hennes kinn mot hans brystkasse. Hun kunne føle musklene hans under skjorten. Vi tror at når et øyeblikk er gått, er det borte for alltid. Men hun ble faktisk overrasket over hvor fort årene kunne forsvinne, hvor raskt vi kan gå tilbake og finne vårt gamle jeg, vårt sanne jeg, det jeg-et som egentlig aldri forlater oss.
   De slapp hverandre ikke. I nesten ett minutt ble de stående og holde om hverandre. Endelig sa Ray: "Jeg har så mye å spørre deg om."
   "Jeg vet det."
   "Hvor har du vært i alle disse årene?"
   "Spiller det noen rolle?" sa hun.
   "Jeg begriper det ikke," sa Ray. "Hvorfor er du kommet tilbake?"
   Hun kremtet. "Enda en mann er forsvunnet."
   Hun ønsket å måle reaksjonen hans, men det eneste hun så var smerte og forvirring.
   "Det skjedde den attende februar," sa hun. "Den samme dagen som Stewart Green forsvant."

Til toppen