En sang fra fortiden (Innbundet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 506
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Språk: Bokmål
Originaltittel: A half forgotten song
Oversatt av: Næss, Jan Chr.
ISBN/EAN: 9788205436145
Kategori: Romaner
Omtale: En sang fra fortiden

En uforglemmelig historie om ustyrlig besettelse og sanseløst begjær


Noen bøker går du inn i og blir der. En sang fra fortiden er en slik bok. Du er besatt fra første øyeblikk. Akkurat som hovedpersonen, Mitzy.

Hemmeligheter i familiens fortid. Nåtidsmennesker med sterke bånd til fortiden. Engelsk sørkyst med klipper som stuper ned i havet og et landsbymiljø der de sladrer og snakker om været. Katherine Webb er på hjemmebane i sin siste roman. Hun skriver om det hun kan. Her er fascinerende natur, historisk sus og en kjærlighet å dø for. Eller å drepe for.

En besettende reise
Vi er i Dorset sommeren 1937. Villbarnet Mitzy er fjorten, og bor med moren i et forblåst hus på kanten av klippene. Moren livnærer seg av prostitusjon og naturmedisin. Livet er ensomt for Mitzy. Inntil maleren Charles Aubrey, hans marokkanske elskerinne og deres to døtre inntar nabohuset. Kontrasten til Mitzys liv er enorm, og når kunstneren ber Mitzy om å sitte modell, starter en besettende reise fylt av fatale blikk og forbudt erotikk.

Sanseløst begjær
Gallerieier Zach Gilchrists liv er i ferd med å gå konkurs, kona har forlatt ham og dratt til USA med datteren, og galleriet er på randen når vi møter ham sytti år etter at Mitzy møtte sitt livs besettelse. Zach er opptatt av en spesiell sang fra fortiden, han er nemlig ekspert på Charles Aubrey, førkrigsmaleren som malte følelsene rett på lerretet. Zach tar opp et gammelt prosjekt, å skrive biografien om Aubrey. Han reiser til Dorset for å rekonstruere livet hans, og der treffer han Mitzy, som fortsatt bor på kanten av klippen, og kan fortelle om tre førkrigssomre med nesegrus tilbedelse og sanseløst begjær.

Pledd og tekanne
Zach treffer også den originale sauebonden Hannah, nærmeste nabo til Mitzy, og varme følelser oppstår. Det viser seg at Hannah har hemmeligheter som ikke tåler dagslys. De ulike historiene griper inn i hverandre, uanstrengt og sømløst, og når Katherine Webb skrur tempoet opp, er det bare å hente pledd og tekanne og bli i sofaen til dette fascinerende dramaet er over. Webb leder deg bokstavelig talt til bunns i historiene, og langt fra alle ender slik du tror. Eller håper. Hjerteskjærende scener og skjebnesvangre begivenheter sørger for at du lever med og hele tiden må videre, videre ...

Mer enn begjær og erotikk
Mitzys naive besettelse når hun blir studert av det intense blikket til Aubrey, handler om noe mer enn begjær og erotikk. Bak besettelsen ligger lengselen etter en farsskikkelse og det forlokkende i å flørte med tabuer. Men kanskje mest av alt handler dette om å bli sett. Sånn sett speiler Mitzy følelsene til noen og enhver, forskjellen er bare at de fleste av oss parkerer fristelsene på tankeplanet. Katherine Webb lar tvert imot Mitzy gå lenger, og trekker oss med mot ekstreme grenser der følelsene kan være så berusende at vi mister kontroll. Det gjør denne romanen til noe langt mer enn bare underholdende. Den blir en besettelse du har med deg lenge etter at du har lest den.

Av Bernt Roald Nilsen

st den.

Av Bernt Roald Nilsen

Til toppen

En besettende lesereise!
VG

Andre utgaver

En sang fra fortiden
Bokmål Ebok 2013
En sang fra fortiden
Bokmål Heftet 2014
En sang fra fortiden
Bokmål Nedlastbar lydbok 2013
En sang fra fortiden
Bokmål Lydbok-CD 2013
Anmeldelser av En sang fra fortiden
«… en perfekt bok å krølle seg sammen foran peisen med.»
You Magazine

«Karakterene er dypt engasjerende, man elsker eller avskyr dem …»
VG 

Til toppen

Om forfatter Katherine Webb

Inspirert av en sensuell kunstner

Katherine Webb hadde sommerjobb i et trykkeri, som trykket opp bilder av portrettmaleren og bohemen Augustus John. De sensuelle bildene hans tok bolig i henne. Akkurat slik bøkene hennes tar bolig i deg.

Mange år senere har inspirasjonen blitt til en roman spunnet rundt livet til denne maleren kalt "The King of Bohemia". 14-årige Mitzy stormforelsker seg i Charles Aubrey, som Katherine Webb har valgt å kalle kunstneren i romanen sin. En altoverskyggende og dødsens alvorlig forelskelse blir til sanseløst begjær, og voldsomme krefter settes i sving. Så voldsomme at livet aldri blir det samme for Mitzy og Charles ...

Langt av gårde
"Aubrey er en sammensatt mann. Ingen drittsekk på noen måte, men for ham går kunsten foran alt, og dermed kommer han uvegerlig til å utnytte mennesker. Jeg tror alle kunstnere kjenner seg igjen i dette. Når jeg skriver på en roman, er jeg langt av gårde. Alt annet kommer i annen rekke. Flere kjærester har klaget på at jeg er så langt borte når jeg skriver. Tror kanskje at jeg har ødelagt noen forhold på det. Heldigvis har han jeg er kjæreste med nå, holdt ut til nå," forteller en leende Katherine Webb i et åpenhjertig intervju med VG.

Sinnets grenseområder
Katherine Webb har sagt at hun trekkes mot menneskesinnets ekstremområder, der våre følelser er så sterke at vi mister all kontroll. En sang fra fortiden er en slik roman. Webb beskriver tidvis hjerteskjærende scener som tar pusten fra oss, og konstruerer karakterer som beveger seg langt inn i det mørke, det groteske. Nettopp det skiller henne fra andre i samme kategori. Hun tar oss med inn i det uberegnelige, det uforutsigbare, overrasker oss og gjør originale grep når vi tror vi ser tegningen.

Opptatt av historie
Som historiker gjør hun nytte av det hun kan, hennes romaner handler om å knytte fortid til nåtid. Hun studerte historie ved Durham University, og er opptatt av den innvirkningen fortiden har på vår tid. I hennes nye roman er også krigen et bakteppe, annen verdenskrig kaster fatale skygger, og fører til en tragisk skjebne for en av hovedkarakterene som drar ut for å kjempe mot fienden. Også i hennes fjerde som snart lanseres på engelsk, er vi tilbake i fortiden.

Forelsket i sørkysten
En sang fra fortiden begynner i 1937 på Englands værharde sørkyst i Dorset. "Jeg elsker den sørengelske kysten. Dorset føles fremdeles uberørt, særlig om vinteren. Da er lyset over det forblåste landskapet fascinerende. Mine romanskikkelser begynte virkelig å leve da jeg kom hit," forteller Katherine Webb. Selv bor hun ikke sa langt unna, i den maleriske landsbyen Corsham i Wiltshire med sine to elskede katter.

Til toppen

Utdrag

Det var blå og røde fjell bak dem, og bakken var oransjebrun, mens himmelen var en vidåpen flate i grønt, hvitt og turkis. Skikkelsene var tyllet inn i løse tekstiler, og noen av kvinnene hadde slør slik at bare øynene syntes. I det ene hjørnet var det en kvinne med håret samlet i en løs bunt på toppen av hodet og mange perlekjeder rundt halsen. Hun sto avslappet og nonchalant og så rett på tilskueren. Hun hadde ikke noe slør, og øynene hennes var tungt sminket med kajal, katteaktige. Hun hadde på seg en himmelblå kaftan, og den flagret i en varm bris som man nesten kunne føle når man så på bildet. Stoffet klamret seg til lårene og hoftene hennes. Dette var ikke den Mitzy Zach kjente fra de tidligere skissene, og heller ikke den Mitzy han hadde foran seg. Dette var en eventyrvariant av henne, en visjon; en ørkenprinesse med et ansikt som stakkk seg ut i mengden som en enslig blomst i en åker av gress. Maleriet het Berbermarked, og det hadde satt en ny Aubrey-rekord da det ble solgt i New York åtte år tidligere. Det var lett å skjønne hvorfor. Maleriet var som et vindu inn i en annen verden.
   Zach rakte Dimity bildet. Hun tok imot det med et lite utrop, løftet det til ansiktet og snuste, som om hun kunne lukte ørkenluften.
   "Marokko!" sa hun med et lykksalig smil.
   "Ja," sa Zach. "Jeg kan vise deg flere tegninger derfra, hvis du vil ... har du ikke kopier av disse? I bøker eller utskrifter, mener jeg? Kopier som du kan se på?" Dimity ristet på hodet.
   "Det virket ikke riktig å sitte og stirre på meg selv på den måten. Forfengelighet, antar jeg. Og det er uansett ikke det samme som å se originalen, og å vite at hendene dine berører de samme stedene som han berørte ... Jeg har ikke sett dette siden han malte det. Og selv da så jeg aldri det ferdige maleriet."
   "Er det sant? Hvorfor ikke?"
   "Charles ..." Det kom en skygge over gleden i ansiktet. "Charles dro opp til London for å gjøre det ferdig da jeg hadde gjort min del. Han hadde ... andre ting å ta seg av der." Hun gransket bildet av seg selv og smilte igjen. "Dette var den første gangen, vet du," sa hun konspiratorisk.
   "Å?"
   "Den første gangen vi ... var sammen. Som mann og kone, altså. Slik det skulle være. Det var første gang vi skjønte hvor forelsket vi var i hverandre ... Jeg har aldri vært der igjen etter det. I Maroc. Noen minner er bare for verdifulle til å ta sjansen på å ødelegge dem, skjønner du det? Jeg vil bevare det slik det er i hodet mitt." 
   "Ja, det skjønner jeg." Zach ble overrasket over å høre henne bruke den franske uttalen: Maroc. "Hvor lenge var du der borte med ham?"
   "I fire uker. De beste fire ukene i mitt liv," sa hun.

Til toppen