Hundre år (Innbundet)
roman
Forfatter:
Forfatter: | Herbjørg Wassmo |
Innbinding: | Innbundet |
Utgivelsesår: | 2009 |
Antall sider: | 490 |
Forlag: | Gyldendal |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788205395008 |
Kategori: | Romaner |
Forfatter: | Herbjørg Wassmo |
Innbinding: | Innbundet |
Utgivelsesår: | 2009 |
Antall sider: | 490 |
Forlag: | Gyldendal |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788205395008 |
Kategori: | Romaner |
”HUNDRE ÅR ble satt i gang da min datter sendte meg et bilde av en altertavle i Lofoten som forestilte en engel som rakte den kjempende Kristus kalken. Hun gjorde meg oppmerksom på at det var vår formor, Sara Susanne, som hadde sittet modell.”
Herbjørg Wassmo
Sara Susanne, Elida og Hjørdis – Herbjørg Wassmos oldemor, mormor og mor. Hundre år er romanen om deres liv, om mennene de ville ha eller de mennene de fikk, og om barna de fødte. Det er også historien om ei lita jente som stikker seg vekk på låven for å gjemme seg for ham. Hun har en gul blyant som hun spisser med en tollekniv. Den bruker hun til å skrive, og til å overleve. Denne jenta er født i 1942, nøyaktig hundre år etter oldemoren, den sterke Sara Susanne som sto modell for engelen på altertavlen som i dag befinner seg i Lofotkatedralen. Hundre år er beretningen om disse kvinnene, om slitet og savnet, om friheten, og om lengselen etter noe annet.
”Det er mitt hjerte du holder i hånden. Alltid!” Presten Fritz Jensen omfavner Sara Susanne. Maleren og modellen. Et forbudt kjærlighetsmøte? Prestefruen som hamrer på døren, er ikke i tvil. Og Sara Susanne flykter.
Eller er omfavnelsen en fortvilet stadfestelse av at det som kunne ha vært, aldri kan bli noe av?
Om noe kjennetegner Herbjørg Wassmos kvinner i Hundre år, så er det pragmatismen. Jordnærheten. ”For ei som mæ va det berre ett av to å gjøre i lengda. Enten å gifte sæ eller gå på havet,” sier den unge Sara Susanne. Hun har giftet seg med den driftige Johannes Krog fra Offersøy. Han som lovet å gjøre henne til husfrue på handelsstedet Havnnes. Og hun blir hos ham. Selvfølgelig gjør hun det.
Lengselen ut
Tilfellet vil imidlertid at Sara Susanne kommer til å sitte modell for engelen på den altertavlen presten Fritz Jensen er i ferd med å male. Presten har en fortid som lovende kunstner og teaterinstruktør, men han gjorde sin plikt og skaffet seg et kall som han kan forsørge sin familie med.
Kunst, teater, litteratur? Sara Susannes innerste, hemmelige drøm. Den beleste og bereiste presten og den unge kjøpmannsfruen blir sjelefrender: Presten møter en som forstår hva han har forsaket, og Sara Susanne en som gir næring til hennes lengsel etter noe mer, noe større, noe annet.
Hvorfor føler Sara Susanne så stor skam at hun flykter?
Skammen
Det er nesten hundre år mellom Sara Susannes flukt og den skammen som oldebarnet Herbjørg må notere i en gul notisbok som hun gjemmer så godt at ingen får vite hva som foregår. Det er en historie om hvordan en jentunge greide seg selv om hun var redd sin far. Hva gjør et barn? Stikker nåler i sokkene hans og knytter lissene på skoene hans sammen. Plasserer virkeligheten i notisboka, og drømmer og dikter seg vekk. Selv som voksen kommer hun seg aldri til å spørre moren om hun visste.
Historien om barnet Herbjørg er den smertefulle taggen i Hundre år, en storslått familiekrønike bygget over Wassmos egen slekt. Det er en bredt anlagt og stort tenkt roman, der det nordnorske landskapet, livsbetingelsene, de sosiale ulikhetene og samfunnsendringene reflekteres gjennom generasjoner.
Tar tak i skjebnen
Tre generasjoners mødre og døtre står i sentrum: Sara Susanne, Elida, Hjørdis. Få klarer som Wassmo å gjøre kvinners særegne erfaringer vesentlige – trykket fra omgivelsene, selvforståelsen, ”kvinnfolkarbeidet”. Opplevelsen av de ustanselige graviditetene. Sara Susanne fødte tolv barn, ni vokste opp, og hennes datter Elida får ti barn. Nei, vi snakker ikke om duknakkede kvinner bøyd under pliktene og barnefødslenes åk, tvert imot! Wassmos kvinner er selvbevisste og til dels opprørske. Lengselen ut har de, men de utfordrer ikke skjebnen, de tar tak i den.
I generasjonenes løp møter vi de samme kvinnene som unge og eldre, karakterisert på både godt og vondt fra ulike synsvinkler – det er stor portrettkunst Wassmo leverer her.
Storfamiliens fellesskap
Rundt hovedpersonene åpenbarer det seg et enormt persongalleri, og Wassmo har plass til både det enkelte barns sårhet og stolthet, til Sara Susannes sterke Johannes som skammer seg over at han stammer, til Fredrik, Elidas hjertesyke og omsorgsfulle ektemann, og til et utall slektninger – hele storfamilien hvis fellesskap iblant settes på harde prøver.
Det er gjøremålene i dagliglivet i nord som er romanens jevne puls: fisket og handelsvirksomheten, selskapeligheten med øvrighetspersoner, prest og lege slik det sømmer seg en velstående kjøpmannsfamilie.
”Levanes folk”
Og Sara Susannes drøm om litteratur? Hun kaller inn hele huslyden til høytlesning av Bjørnsons Fiskerjenten. Jo, saft og kake i bestestua er en sjelden anledning for folkene på Havnnes, så får de heller holde ut med litt lesning. Snart er både ”innejentene” og krambodkarene oppslukt av fortellingen om Petra som trosser fattige kår og folkesnakk og blir skuespillerinne. ”Tenk at det står om levanes folk i bøkern!” sier Havnnes’ altmuligmann Daniel begeistret.
Visst gjør det det!
Av Tove Valmot
Etter mange spørsmål fra moren forsto de at det gikk meget godt med handelen på Offersøy, men at han hadde andre planer for fremtiden enn å være jekteskipper hos broren, Eilert, som hadde odel på handelsstedet. Madam Lind stilte høflige, gjerne lange spørsmål som lot seg besvare på en kort måte. Som om hun egentlig visste svaret, men trengte et bekreftende ”ja” eller ”nei”.
Så fort Johannes prøvde å si flere ord etter hverandre, begynte han å stamme. Ofte alt på første stavelse, som om han allerede grudde for resten. I dette arbeidet glemte han å gjøre opphold mellom ordene. Alt kom i en eneste hakkende strøm.
Fru Lind lot seg ikke merke med det, men ventet til han hadde kommet gjennom elendigheten, før hun fortsatte sin vennlige utspørring om smått og stort. Ofte gjorde hun det enkelt for dem alle ved å svare selv.
”Det eneste som mangla han Johannes e kanskje en ledsagerske?” mente hun.
Johannes nikket takknemlig flere ganger.
”Men han e jo ung ennu, han har tida framfor sæ,” trøstet hun.
”Neeeeei! Titititiiiiiida gåååår fffort,” svarte Johannes alvorlig mens han stadig betraktet dette punktet ved siden av Sara Susannes ansikt.
Straks etter var det som om han våknet opp av en dyp søvn og ikke orket flere spørsmål. Han reiste seg uten å ha tømt kaffekoppen. Så gikk han runden og tok alle som var i rommet i hånden. Amalie og Ellen, Anne Sophie, moren og til sist – Sara Susanne. Ansiktet hans var uten uttrykk, men halsen var flammende rød og han skottet stadig bort på konvolutten på skjenken.
Da han var gått, kastet søstrene seg over det vakre sjalet. Moren rakte henne brevet. Bevegelsen var langsom, elegant. Nesten triumferende. Som om det var en beskjed fra selve Solkongen av Frankrike. Men Sara Susanne tok ikke imot. Hun betraktet stripene i gulvmatten.
Moren sukket, så bebreidende på henne og åpnet brevet. Et øyeblikk inspiserte hun det, så ranket hun seg, kremtet – og leste med en stemme som om det skulle være juleevangeliet.
Ærede Husjomfru Sara Susanne Bing Lind.
Man har fornøyelsen av å be om Deres vesle hånd til
ekteskapelig ledsagelse i gode og onde dager. Dokker
skal på ingen måte angre eller lide nød dersom
Dokker sier Ja! Det kan nevnes at man snart har
avgjort kjøp av Havnnes handelssted etter han Johan
Ursin og dermed ikke er uten midler og hus.
Og: tør man be om diskresjon i fall svaret er nei?
Dokkers hengivne
Johannes Irgens Krog,
Jekteskipper
PS: Unnskyld skriften, man er mest vant med å skrive tall.
Noen dro trillebåren med jernbeslåtte hjul over den steinete gårdsplassen. Ved kjellerlemmen under vinduet skvaldret de to tjenestejentene mens de bar ned restene etter søndagsmiddagen. Sara Susanne ble sittende og betrakte en stær som allerede høstet de umodne bærene på rognetreet i hagen. Dagen var skinnende blank der ute.