Midnattsrosen (Innbundet)

Forfatter:

Benedicta Windt-Val (Oversetter)

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 608
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: The Midnight Rose
Oversatt av: Windt-Val, Benedicta
ISBN/EAN: 9788202431891
Kategori: Romaner
Omtale Midnattsrosen

Innhentet av fortidens mørke hemmeligheter

Anahita kommer fra en fin, men fattig indisk familie, og får livet snudd på hodet da hun blir kjent med den bortskjemte prinsesse Indira. Hun blir med til England som Indiras ledsagerske like før første verdenskrig bryter ut. Der møter hun Donald, arvingen til det gamle, ærverdige godset Astbury, og hans utspekulerte og ondskapsfulle mor. Åtti år senere avdekker hennes oldebarn mørke hemmeligheter som truer det gamle dynastiet.

Fargerikt og fengslende - slik bare Lucinda Riley kan!

Lucinda Riley har i løpet av noen få år rukket å bli en av Norges mest folkekjære forfattere. Fortellingene hennes har en blanding av romantikk, mystikk og drama som trollbinder leserne gang på gang. Gled deg til Midnattsrosen, det er hennes beste roman så langt!

I Midnattsrosen blir du kjent med Anahita, som kommer fra en fornem, men fattig indisk familie. Som elleveåring blir hun venninne med den egenrådige og bortskjemte pinsessen Indira. Et vennskap som åpner en helt ny verden for den vitebegjærlige unge jenta. Hun får blant annet være med på kroningen av kong George, og blir naturlig nok målløs av beundring over de vakkert pyntede maharaniene. Disse kvinnene er som tatt rett ut av eventyret, med sine vakre hennatatoveringer, halskjeder med perler på størrelse med fugleegg og glitrende hodesmykker prydet med rubiner og smaragder.

Livet tar en dramatisk vending
Anahita får etter hvert bli med som Indiras ledsagerske når hun drar til England for å gå på skole. De to unge kvinnene kommer til London like før første verdenskrig bryter ut, og krigen gjør det umulig for dem å vende tilbake til India. Men det er utrygt å oppholde seg i London, og det blir derfor bestemt at Indira og Anahita skal reise til et gods i Devon, sør i England. På Astbury Hall møter Anahita godsets unge arving Donald, og dermed besegles også hennes skjebne. Livet hennes tar etter hvert svært dramatiske vendinger som kommer til å påvirke også de neste generasjonene.

Skriver ned sin livshistorie
På sin hundreårsdag gir Anahita oldebarnet Ari, en vellykket forretningsmann i Mumbai, en stor bunke papirer. Den inneholder hennes livshistorie. Hun har skrevet alt ned med tanke på at den sønnen hun en gang mistet skulle få lese det. Men Anahita fant aldri sønnen sin igjen, og nå overlater hun i stedet historien til et oldebarn som i utgangspunktet ikke er interessert i familiehistorien, men som etter hvert ikke kan la være å engasjere seg for å finne ut hva som egentlig skjedde den gangen for så lenge siden.

Truende hemmeligheter
Åtti år etter at Anahita bodde på Astbury Hall kommer den unge og berømte amerikanske skuespilleren Rebecca Bradley til det etter hvert så forfalne godset for å spille inn en film. Verden ligger for Rebeccas føtter, men etter at forholdet til kjæresten i Hollywood tok en uventet vending, er hun lettet over at den nye rollen fører henne bort fra rampelyset og til de øde slettene i England. Filmen har handling fra 1920-tallet, og når hun oppdager et klesskap fylt med de vakreste kjoler fra den tidens toneangivende motedesignere, innhentes Astbury av fortidens truende hemmeligheter. Ikke minst fordi Anahitas oldebarn, Ari Malik, uventet dukker opp på godset. Han har omsider begynt å lese oldemorens manuskript, og er nå på jakt etter familiens fortid.

Fire generasjoner 
Midnattsrosen spenner over fire generasjoner og to svært forskjellige kulturer, fra de funklende palassene til maharajaene i India til de vakre godsene og de store eiendommene i England. Alt er så levende skildret at du føler at du er til stede selv og tar del i begivenhetene. Og forfatteren Lucinda Riley har som vanlig overraskelser på lur helt til siste slutt. Midnattsrosen er en vakker bok du kommer til å huske lenge etter du har lukket den.

Av Jorid Mathiassen

Til toppen

Andre utgaver

Midnattsrosen
Bokmål Ebok 2014
Midnattsrosen
Bokmål Lydbok-CD 2014
Midnattsrosen
Bokmål Lydbok MP3-CD 2014
Midnattsrosen
Bokmål Heftet 2014
Midnattsrosen
Bokmål Nedlastbar lydbok 2014

Flere bøker av Lucinda Riley:

Utdrag

Rebecca våknet og oppdaget at hun satt rett opp og ned med Donalds dagbok i hånden. Hun hadde ingen anelse om når hun hadde sovnet, men drømmene hennes hadde vært urolige igjen og fulle av intens sang.
   Hun bladde igjennom dagboken og så at notatene stoppet brått etter september. Det skuffet henne, for hun ville gjerne vite mer, spesielt om Violet. Rebecca så på klokken og oppdaget at den var over ni om morgenen.
   Hun sto opp for å gå på toalettet, vasket hendene og gransket ansiktet sitt i speilet. Det var ingen tvil om at Donalds beskrivelse av Violet like gjerne kunne ha passet på henne.
   Rebecca grøsset med ett. Det sørgelige var at ut fra det hun hadde lest, var det ikke Violet Donald hadde elsket, men en vakker, eksotisk indisk kvinne fra en annen verden. Rebecca gikk rundt i rommene i suiten, strøk over Violets eiendeler og trakk inn den velkjente duften av parfymen hennes, ute av stand til å riste av seg en stadig tiltagende følelse av uvirkelighet. Dette hadde vært Violets seng, den hun i sin tid hadde delt med Donald. Hun hadde på seg Violets klær hver dag, og hun gjenoppførte den verdenen hun hadde levd i ...
   "Herregud." Rebecca sank ned i en stol i oppholdsrommet og grublet over hvorfor skjebnen hadde spilt henne det puss å bringe henne hit til Astbury. Det var umulig å overse likhetspunktene mellom Violet og henne.
   "Becks? Er du der inne?"
   En velkjent stemme brøt inn i tankene hennes. "Ja," svarte hun, og straks etter braste Jack inn gjennom døren, fulgt av mrs. Trevathan, som var helt rød i ansiktet.
   "Hei, skatten min," sa han og kom bort til henne.
   "Jeg beklager, Rebecca. Jeg vet at du trenger å hvile, og jeg forsøkte å gjøre det klart for mr. Heyward at du ikke ønsker å bli forstyrret.
   "Takk, mrs. Trevathan," sa Rebecca rolig. "Ikke vær bekymret. Jeg føler meg bedre i dag."
   "Ja vel. Jeg gjorde bare som jeg ble bedt om," sa hun, snudde på hælen og lukket døren etter seg.

Til toppen

Om forfatter Lucinda Riley

Vil bevege og underholde leserne

I Midnattsrosen er deler av handlingen lagt til fargerike India. «India har alltid fascinert meg, og det var derfor naturlig å skrive en roman derfra. Det er et land med store kontraster. Her er det skjønnhet og ro og en fantastisk kultur, men også en utrolig fattigdom,» forklarer Lucinda Riley. Og legger til at hun reiste til India for å drive research til romanen, og tilbrakte flere uker der.

«Jeg reiste til Delhi og Mumbai og ble helt overveldet. Disse byene er veldig travle, og støynivået er utrolig høyt. Og ikke minst er fattigdommen hjerteskjærende. Men jeg var også i det flotte Rambagh Palace, og jeg besøkte det storslåtte Moon Palace i Jaipur. Forskjellen mellom fattig og rik er åpenbar og vond å være vitne til,» understreker hun.

Det er vanligvis stedet som dukker opp først når Lucinda Riley skal i gang med å skrive en ny roman. Så begynner hun å lese for å sette seg inn i stedets historie og kultur, og da finner hun alltid noe som pirrer nysgjerrigheten og skaper nye ideer. «I Midnattsrosen var det også et bestemt tema jeg ønsket å utforske. Vi har så lett for å tro at alt er sånn som det ser ut, sånn som det blir presentert for oss. Men så viser det seg ofte at virkeligheten slett ikke er slik vi trodde. Dette er noe som Rebecca, en av hovedpersonene i boken, oppdager etter hvert,» forklarer Lucinda Riley.

Lucinda forteller at hun har et helt spesielt forhold til romanens hovedperson, Anahita. Hun er ikke bare favoritten i denne romanen, men i hele hennes forfatterskap. «Anahita er så vennlig, lojal og flink. Hun godtar også at vi bare til en viss grad kan bestemme vår egen skjebne. Dessuten er hun flink til å lytte til sine egne instinkter, og det er en måte å leve på som jeg også praktiserer,» understreker forfatteren.

Nettopp det å skape karakterer som leserne kan identifisere seg med, er noe av det viktigste for Lucinda Riley i skriveprosessen. «Ettersom jeg først og fremst skriver for meg selv, er jeg nødt til å like karakterene og føle med dem. Når de finner på noe dumt, blir jeg nesten helt desperat. Men jeg er jo samtidig klar over at ingen mennesker er ufeilbarlige, og den beste måten å lære på er gjennom egne feil," understreker hun.

Deler av handlingen i Midnattsrosen er lagt til 1920-tallet, et spennende tiår med store endringer, og det blir nærliggende å spørre om Lucinda kunne tenkt seg å leve på den tiden? «Jeg ville ha elsket de vakre kjolene kvinnene brukte på den tiden, og jeg liker det at menn var menn og behandlet kvinnene med respekt. Men på den annen side ville jeg ikke ha likt at vi kvinner bare skulle være til pynt og ikke ha egne rettigheter,» avslutter Lucinda Riley med et bestemt blikk.

Lucinda Riley intervjuet av Jorid Mathiassen

Til toppen