Forfatter-CRM-blad-10-Foto-Kjersti-Iversen
Peter Swanson. Foto: Kjersti Iversen

Hva får normale mennesker til å utføre de mest brutale drap? Peter Swansons psykologiske thrillere handler ofte om hverdagssosiopatene.

Han debuterte i 2014. Føyk rett inn på bestselgerlistene, og siden har han vært der. På seks år har han skrevet seks bestselgere. Ifølge Peter Swanson selv er det enkelt. En uventet innledende hendelse, et par hovedkarakterer, og så lar han mye skje av seg selv. I sin nye roman Dødelig bekjentskap visste han tidlig hvordan de to hovedkarakterene skulle være, og hva som ville skje i relasjonen mellom dem. Så utviklet ideer seg underveis. Blant annet fikk Matthew, den ene hovedkarakteren, en temmelig skrudd tvillingbror, mens Hen, den andre hovedkarakteren, fikk andre utfordringer som snudde opp ned på livet hennes.

Hverdagssosiopatene

–Jeg elsker karakterene mine. De er hverdagsmennesker som blir utsatt for noe som du som leser selv kunne opplevd, enten vi snakker om mordere eller ofre. Det mest interessante for meg er å finne ut hvorfor de blir den de er. Hva får normale mennesker til å utføre de mest brutale drap? Derfor handler de psykologiske thrillerne mine ofte om hverdagssosiopatene. Hvor ligger motivet begravd, hva får vanlige folk til å begå forbrytelser, spør Swanson i et intervju om sin siste bok.

Karakterdrevne bøker

Fortellingene blir ofte helt annerledes enn han ser for seg når han planlegger handlingen, og hele tiden har han denne uroen i seg. Er dette til å tro på? Liker leserne karakterene mine, og hva med avslutningen av boken? Han tar ikke fem øre for å avsløre mye av handlingen på et tidlig tidspunkt. Det viktige er jo hvorfor morderen eller offeret gjør som de gjør? Derfor ser vi karakterer på nært hold, vi får vite hva de tenker og føler, bøkene hans er bare rett og slett eksemplarisk karakterdrevne. Og så velger Swanson heller å skru handlingen på plass underveis i skriveprosessen.

Alltid en bok for hånden

Peter Swanson er selv en bokorm. Innen krim er han selvsagt først og fremst begeistret for psykologiske thrillere. Forbildene er det ingenting å si på, som Stephen King, Agatha Christie og Donna Tart. Men han koser seg også gjerne med bøkene til A.A. Milne, forfatteren av de legendariske Ole Brumm-bøkene. Og Swanson har også sine favorittbøker fra de siste årene: Flink pikePiken på toget. Og selvsagt yndlingsboken Rebecca av Daphne du Maurier, selv om den er fra en annen tid.

Enkelt språk – dype temaer

Swanson er en sann Norgesfan, og har blant annet besøkt Krimfestivalen i Oslo flere ganger. Han er en stigende stjerne på krimhimmelen, bøkene hans er allerede gitt ut i over tretti land. Hva er suksessformelen hans? spør mange. Svaret er vel at han kombinerer karakterer som er både familiære og fremmedartede med briljant handlingsstruktur. I de siste romanene har han også tilegnet seg en enkel stil i språket, som gjør det lett å lese bøkene selv om de kan ha dype, personlige temaer.

Krimlitteraturens paradoks

Noen forfattere kan kunsten å ta deg med på en tur du ikke vet om du fortsatt vil være med på. Helst vil du hoppe av vogna, men du gjør det ikke, du sitter på helt til du får svaret. Sagt på en litt annen måte: Når karakterene i boka blir utsatt for traumatiske påkjenninger, vil du helst se en annen vei. Men du leser likevel videre. Vi ser på Haisommer selv om vi har hjertet i halsen. Der har du Swanson i nøtteskallet. Og den populære forfatteren fra Somerville i Massachusetts er bare i starten av en lysende karriere.

Av Bernt Roald Nilsen
Publisert 05.05.20