Timothy Morton (f. 1968) er en britisk filosof som tilhører den tankeretningen som gjerne kalles objektorientert ontologi, og som dreier seg om at det ikke bare er mennesker som er aktører i det vi kaller virkeligheten. Også fysiske gjenstander og organiske organismer påvirker den verdenen vi lever i på avgjørende vis. Disse ikke-menneskelige aktørenes handlekraft og effekten av den står sentralt i All kunst er økologisk. Slike aktører skaper nemlig virkelighet, hevder Morton, og peker på de store ansamlingene av plast i havet, som et eksempel. Også kunst er gjenstand for oppmerksomhet her – noe tittelen mer enn hinter om – for den merkelige eksistensformen kunstgjenstander har, tar gjerne opp i seg både menneskelige og ikke-menneskelige aktørskap på en gang.
I motsetning til de fleste andre tenkere, som arbeider i henhold til det klarhetsidealet som har dominert både filosofien og det vitenskapelige språket de siste hundreårene, er Morton opptatt av nøling, tvetydighet og forvirring, og han utforsker hvordan de uklare gråsonene mellom kroppsfornemmelser og tenkning kan føre til fruktbare innsikter. Morton er en tenker som både skaper forvirring og klarhet på en gang – for den som våger å gi seg i kast med tekstene hans.
All kunst er økologisk er oversatt av Kjetil Røed, som også har skrevet forordet til boken. I den nye rekken av Cappelens upopulære skrifter kommer All kunst er økologisk som nummer 92.