Kulturøkonomi (Heftet)
Forfatter:
| Forfatter: | Vidar Ringstad | 
| Innbinding: | Heftet | 
| Utgivelsesår: | 2005 | 
| Antall sider: | 272 | 
| Forlag: | Cappelen Damm Akademisk | 
| Språk: | Bokmål | 
| ISBN/EAN: | 9788202245955 | 
| Kategori: | Sosialøkonomi og Økonomi og ledelse | 
| Nivå: | Akademisk | 
| Forfatter: | Vidar Ringstad | 
| Innbinding: | Heftet | 
| Utgivelsesår: | 2005 | 
| Antall sider: | 272 | 
| Forlag: | Cappelen Damm Akademisk | 
| Språk: | Bokmål | 
| ISBN/EAN: | 9788202245955 | 
| Kategori: | Sosialøkonomi og Økonomi og ledelse | 
| Nivå: | Akademisk | 
Kulturøkonomi er et spesialområde innen samfunnsøkonomifaget som har kommet til de siste 30 til 40 årene.
Internasjonalt er det en omfattende forskningsvirksomhet på området, og etter hvert begynner det å bli en del forskningsaktivitet her i landet også. Hensikten med denne boken er å gi en oversikt over sentrale deler av dette saksområdet slik det framstår i denne forskningen.
Blant de tema som tas opp, er samfunnsøkonomiske begrunnelser for kulturpolitikken, etterspørsel etter scenekunst, produksjons- og kostnadsproblemer for scenekunstinstitusjoner, markeder for bildende kunst, samfunnsøkonomiske problemstillinger i tilknytning til kulturarv, kulturminner, bøker og bokmarkedet, kulturens betydning for verdiskapingen, kunstnernes økonomiske kår og kunstnerne og deres organisasjoners aktiviteter i det politiske marked.
Framstillingen krever ikke forkunnskaper i samfunnsøkonomi, og det er gitt rikelig med litteraturreferanser for dem som ønsker å gå dypere inn i problemstillingene.