Håvard Rem begynte å skrive minnedikt da han mistet sin mor og sin bror for femten år siden. Ofte er de blitt til spontant, det første døgnet, som sorgsang på en likvake. Diktene henvender seg direkte til den døde. Til folk han kjente, en venn, en eks, et barn. Til folk vi alle kjente, Dronning Elisabeth, Ole Paus, Whitney Houston, Lillebjørn Nilsen, Jon Eikemo, Brigitte Bardot, Rolf Wesenlund, Åge Hareide, Per Jorsett, Kåre Willoch, Shabana Rehman, Ottar Brox, Cynthia Lennon, Ingvar Ambjørnsen, Leonard Cohen. Nå er de samlet i bok.
Savn er ikke sorg Savn er savn av levd liv som lever i minner og barn Sorg er sorg over ulevd liv som aldri ble minner og slekt Sorg er ikke savn