101 grep for å aktivisere elever i matematikk (Heftet)

matematikkdidaktikk i teori og praksis

Serie: 101-serien 

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 373
Forlag: Fagbokforlaget
Språk: Bokmål
Serie: 101-serien
ISBN/EAN: 9788245024524
Kategori: Matematikk
Omtale 101 grep for å aktivisere elever i matematikk
Kan det være bra å regne feil? Hvordan kan man som lærer skape gode matematiske samtaler som fremmer elevenes læring? Hvordan kan man utvikle dybdelæring og en varig matematikkforståelse slik at elevene evner å se sammenhenger og bruke lærestoffet i nye kontekster?
Dette er noen av de sentrale matematikkfaglige spørsmålene som tas opp i boka. Del I består av sju fagfellevurderte vitenskapelige artikler. Del II inneholder 101 metodiske grep til bruk i undervisningen. Her bindes matematikkdidaktisk teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. Med den nye 5-årige lærerutdanningen forventes det at lærere i større grad blir forskere på egen undervisning og kan teoretisere og begrunne sine valg. Boka er en god kilde til å se sammenheng mellom teori og praksis.
101 grep for å aktivisere elever i matematikk bidrar med ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle som skal jobbe med å utvikle elevers matematiske kompetanse i hele det 13-årige skoleløpet. Bokas målgruppe er lærere, studenter, lærerutdannere og forskere.

Til toppen

Flere bøker av Elise Klaveness, Lisbet Karlsen og Kåre Kverndokken:

Bøker i serien