Chris Tvedts genistrek:
Én forfatter - to univers
Han ville gi Michael Brenne en pause, og da han fikk vite at det en gang i tiden ble funnet en massegrav i Oslo, ble Edvard Matre skapt.
Chris Tvedt vikarierte på Sotra videregående skole da ideen dukket opp. Han fikk høre om en massegrav på Riis kirkegård i Oslo og trengte en etterforsker fra hovedstaden, helst med en fortid i Bergen. Slik ble Kripos-etterforsker Edvard Matre til, og når han først var skapt, kunne han like gjerne ta seg av en seriemorder i Bergen også. Med Matre fulgte et nytt etterforskerteam. I Av jord er du kommet blir du kjent med det nye teamet, og du får et gjensyn med en du kjenner godt fra før.
Speilbilde av morderen?
"Edvard og de andre var ikke klare da jeg begynte å skrive, karakterene kommer når jeg er i gang. Noen ganger endrer de plotet jeg har sett for meg, andre ganger endres de selv fordi plotet krever det. Selve kriminalplotet har jeg selvsagt tenkt ut, men mye av det som skjer rundt plotet endrer seg når karakterene endres. Edvards prosess er et godt eksmpel, alt han tror han er, viser seg å ikke stemme, og når han tas fra det lille han har igjen og er identitetsløs, klynger han seg til den som er nærmest, kanskje som et slags speilbilde av morderen. Uansett er historien om Edvards identitet sentral i romanen," understreker Tvedt.
Som en arkeolog
Han har jobbet hardt for å få flere historier til å henge sammen. Og klart det. Dette er en roman med mange fasetter og mye psykologi. Likevel er historien organisk, han tør la ting skje når han er i selve skriveprosessen. Det gjør at kjærligheten ikke blir en klisjé, og at temaet ikke virker kunstig. Nettopp her har Chris Tvedt sin styrke, han avdekker historiene og karakterene etter hvert, nesten som en arkeolog som graver frem den ene hemmeligheten etter den andre.
Gøy med et nytt univers
"Det er en utfordring å skrive i tredje person, jeg er jo blitt vant til å skrive i første person når jeg har skrevet om Michael Brenne. Det er en annen måte å skape karakteren på, og jeg er ikke lenger inne i ham slik jeg er vant til," humrer Tvedt. Han synes det har vært gøy å lage et nytt univers, det har tatt halvannet år. Mye av tiden har gått med til å endre språk og innhold, file på ord og setninger, og ikke minst å sjekke at alt stemmer når du forandrer én liten ting.
To univers = en genistrek
Det har blitt sagt at det var en gambling av Chris Tvedt å lage en ny kriminalhelt, men resultatet tyder på at det var en genistrek. Nå disponerer han to univers, to helter, to team, og er det én ting som er sikkert, er det at Mikael Brenne ikkje er uta av soga, som Tvedt selv uttrykker det. Skaper du et nytt univers, kan du ikke tillate deg å være sløv, verken når det gjelder plot, karakterer eller språk. Han forteller at han synes det blir stadig vanskeligere å skrive godt, og at han setter stadig høyere krav til seg selv etter hvert som han er blitt en etablert forfatter.
Være i bevegelse
"Jeg er ganske vrang å leve med når biter av plotet ikke er på plass. Hele tiden må jeg hanke inn plotet, justere, legge til og stryke. Det handler om å være i bevegelse. Hele tiden. I skriveperioden skriver jeg cirka fem sider om dagen og har en ganske ordinær arbeidsdag med hensyn til den tiden jeg sitter og skriver," forteller Tvedt.
Føringer til nye romaner
Han er mer spent enn noen gang, men er glad for å ha skapt Edvard Matre i stedet for å lage en ny Mikael Brenne. Det var en måte å slippe unna den fellen du kan gå i hvis du bare skriver samme boken om og om igjen, ifølge Chris Tvedt. Og han har en vag idé: Det ligger føringer til en ny Matre-roman i den han nettopp er ferdig med. Tommy er ikke en lukket bok, så kanskje blir det en ny roman om Matre, kanskje til og med en trilogi? Og kanskje kan til og med universene med Brenne og Matre i hovedrollene bli brakt sammen når tiden er moden.
Chris Tvedt intervjuet av Bernt Roald Nilsen
Til toppen