Bjørn (Innbundet)

en biografi

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 419
Forlag: Font Forlag
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788281690011
Kategori: Musikk
Omtale Bjørn

ROCKEPRESTEN

Alle har et forhold til Bjørn Eidsvåg, denne karismatiske kjempen i norsk musikkliv. Her får vi et åpenhjertig møte med mannen som får fansen til å gråte og pressen til å fråtse i skandaløse overskrifter.

Bjørn Eidsvåg er en prest som rocker, en prest som drikker, en politisk opprører – et motsetningsfullt menneske som bryter med forventninger. Biografien er først og fremst en bauta over artisten Bjørn Eidsvåg, men vi får også innblikk i oppvekst, familieforhold og personlige erfaringer som har formet personen bak musikken. Han har stått overfor tunge dilemmaer i valget mellom kirkeliv og musikk, og har tråkket på mange tær i kampen for å gjøre kirkedøra høyere. Som prest for psykiatriske pasienter ved Lier sykehus kom han tett innpå folk som sto utenfor i samfunnet, noe som har satt spor etter seg i tekstene hans gjennom hele karrieren.

Mange av sangtekstene presenteres med bakgrunnsstoff og tanker om hvorfor og hvordan de ble til. Boka har et fyldig billedmateriale fra familiealbum og livet foran og bak scenen.

remme musikernes økonomiske og kunstneriske rettigheter og står på for at små, lokale konsertarrangører skal få rimelige kår.

BE har hatt et anstrengt forhold til sladrepressen. Han har væt et yndet sladreobjekt med den utradisjonelle kombinasjonen mellom pop/rock og kirkelig tilknytning – og fikk tidlig tilnavnet ”rockepresten”. Han har blitt beskyldt for å gå amok på hotell, for å drikke uhemmet, og det ble også skriverier i forbindelse med et forhold han hadde under en kortvarig separasjon fra kona. BE har spesielt vært opptatt av at det var urettferdig i forholdt til familien, og har av den grunn forsøkt å holde pressen på avstand. Likevel – en prest som blir popartist, som drikker alkohol åpent, som har sidesprang og som tar klare politiske standpunkt på venstresiden, kan neppe vente annet enn en pågående presse?

”Av og til bruser jeg med fjærene – aller helst når jeg er alene. Da tar jeg det helt ut.” Bjørn Eidsvåg

”Men på et tidspunkt av døgnet, når mørket smyger seg på og turné-Bjørn har drukket gode viner og Cognac, skjer det noe med denne bamsen av en artist. Han må ha oppmerksomhet selv om han blir sittende igjen med svarteper” (utdrag fra biografien s. 184).

Det er imidlertid ingen tvil om at BE har brust foran publikum – og dessverre også med pressen som tilskuere. Han har blitt beskyldt for å ha gått amok på et hotell, det er skrevet mye om hans alkoholkonsum og han fremstilles som en mann med et stort ego. Det siste innrømmer han åpent, men de andre påstandene viser seg å være sterkt overdrevet.

BE er et motsetningsfullt menneske som bryter med forventinger. Han er en prest som rocker, en prest som drikker, en politisk opprører – på et vis en samtidig frelser og synder. Det gjør ham jo gåtefull, men ikke minst gjenkjennelig. Han skriver om både de store lengslene etter noe utenfor oss selv, og de små, nære savn og sorger. Han beskriver den høyst menneskelige trangen som bor i menneskene – trangen til å oppnå noe bedre selv om vi i grunnen har det bra. Han er en stor autoritet, men evner å smelte sammen med publikum på konsertene, fjerne barrieren mellom ”meg” og ”dere”, og gjøre at alle finner sin sang når de hører BE’s musikk. Han er en søkende sjel som ikke har funnet alle svarene, Han har høye idealer, men klarer ikke helt å være tro mot dem. Han er en vi kan identifisere oss med.

I tekstene kjenner vi kanskje noe av essensen i hans musikalske virke – viktigheten av å bli sett. Etter å ha lest denne biografien, har vi ikke svaret, men et mer nyansert bilde for hvorfor nettopp dette står så sentralt i BE’s tekster.

+ evt. noe om å gjør kirkedøren høyere …

,remme musikernes økonomiske og kunstneriske rettigheter og står på for at små, lokale konsertarrangører skal få rimelige kår.

BE har hatt et anstrengt forhold til sladrepressen. Han har væt et yndet sladreobjekt med den utradisjonelle kombinasjonen mellom pop/rock og kirkelig tilknytning – og fikk tidlig tilnavnet ”rockepresten”. Han har blitt beskyldt for å gå amok på hotell, for å drikke uhemmet, og det ble også skriverier i forbindelse med et forhold han hadde under en kortvarig separasjon fra kona. BE har spesielt vært opptatt av at det var urettferdig i forholdt til familien, og har av den grunn forsøkt å holde pressen på avstand. Likevel – en prest som blir popartist, som drikker alkohol åpent, som har sidesprang og som tar klare politiske standpunkt på venstresiden, kan neppe vente annet enn en pågående presse?

”Av og til bruser jeg med fjærene – aller helst når jeg er alene. Da tar jeg det helt ut.” Bjørn Eidsvåg

”Men på et tidspunkt av døgnet, når mørket smyger seg på og turné-Bjørn har drukket gode viner og Cognac, skjer det noe med denne bamsen av en artist. Han må ha oppmerksomhet selv om han blir sittende igjen med svarteper” (utdrag fra biografien s. 184).

Det er imidlertid ingen tvil om at BE har brust foran publikum – og dessverre også med pressen som tilskuere. Han har blitt beskyldt for å ha gått amok på et hotell, det er skrevet mye om hans alkoholkonsum og han fremstilles som en mann med et stort ego. Det siste innrømmer han åpent, men de andre påstandene viser seg å være sterkt overdrevet.

BE er et motsetningsfullt menneske som bryter med forventinger. Han er en prest som rocker, en prest som drikker, en politisk opprører – på et vis en samtidig frelser og synder. Det gjør ham jo gåtefull, men ikke minst gjenkjennelig. Han skriver om både de store lengslene etter noe utenfor oss selv, og de små, nære savn og sorger. Han beskriver den høyst menneskelige trangen som bor i menneskene – trangen til å oppnå noe bedre selv om vi i grunnen har det bra. Han er en stor autoritet, men evner å smelte sammen med publikum på konsertene, fjerne barrieren mellom ”meg” og ”dere”, og gjøre at alle finner sin sang når de hører BE’s musikk. Han er en søkende sjel som ikke har funnet alle svarene, Han har høye idealer, men klarer ikke helt å være tro mot dem. Han er en vi kan identifisere oss med.

I tekstene kjenner vi kanskje noe av essensen i hans musikalske virke – viktigheten av å bli sett. Etter å ha lest denne biografien, har vi ikke svaret, men et mer nyansert bilde for hvorfor nettopp dette står så sentralt i BE’s tekster.

+ evt. noe om å gjør kirkedøren høyere …

Til toppen