Peiks eventyr fortsetter. I denne lydboka møter han moster Ada!
I den første lydboka om Peik hørte du hvordan det gikk til at den foreldreløse gutten kom til onkel professor i Oslo. I det denne lydboka starter, har Peik vært en hel vinter hos onkelen. Han har nesten glemt både pappa og huset ved sjøen han en gang bodde i. Men Ondursen har han ikke glemt. Peik er skolegutt, og han har lært å skrive bokstaver. En dag kommer det et brev fra tanten i Tyskland. Moster Ada vil gjøre Peik til arving, står det, og hun ønsker at han skal bo hos henne. Hun inviterer derfor professoren og Peik på besøk, slik at hun kan bli kjent med gutten før hun bestemmer seg for om hun skal ta ham til seg permanent. Peik trives godt hos professoren og vil ikke flytte. Han trenger ikke penger, sier han, for han skal bli enten vognmann eller professor. Likevel legger professoren og Peik ut på en spennende togreise til Tyskland. I denne lydboka hører vi hvordan går det når Peik og moster Ada blir kjent med hverandre. Kommer gutten til å bli værende i Tyskland, eller blir han med professoren hjem til Oslo? Denne boka, som regnes som en barnebok-klassiker, kom ut første gang i 1909.