En forskningsbasert skole? (Heftet)

forskningens plass i lærerutdanning og skole

Forfatter:

, , , og

Forfatter: , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Antall sider: 307
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788215065557
Kategori: Pedagogikk
Omtale En forskningsbasert skole?
De seneste årene har forskningens rolle i skole og lærerutdanning stadig oftere blitt diskutert, av forskere, politikere og lærerprofesjonen selv. I slike diskusjoner hevdes det ulike synspunkter på hva kunnskapsgrunnlaget for skolen og lærerutdanningen bør være. Selv om det er enighet om at det er en sammenheng mellom forskning og profesjonsutøvelse, blir det fort mer kontroversielt når vi skal spesifisere akkurat hva denne sammenhengen består i.

Hvilken rolle spiller forskning i lærernes daglige arbeid? Hvilken rolle bør forskning ha i lærernes arbeid? Hvilke typer forskning bør lærere støtte seg til, og hvilken rolle spiller forskning faktisk, sammenlignet med andre kunnskapsressurser? I denne boken presenterer vi noen av de viktigste linjene i disse diskusjonene, og vi gir både empiriske og analytiske bidrag til å forstå forholdet mellom forskning og læreres arbeid på nye måter.

Bokens kapitler tar for seg temaer som er høyaktuelle for studenter og lærere i lærerutdanningene og for dem som arbeider med kunnskaps innhold og forskning i lærerutdanning.

Til toppen

Flere bøker av Sølvi Mausethagen, Steinar Bøyum, Joakim Caspersen, Tine Sophie Prøitz og Fredrik W. Thue: