Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på https://cdforskning.no/cdf.
I denne tverrfaglige antologien er estetiske fag i skolen et møtepunkt for kritisk refleksjon i samfunnet. Skolen som landets største samfunnsinstitusjon er en realitet som kan sette fruktbare premisser for en refleksjonsprosess der estetiske fag og samfunnsutviklingen kan ses i lys av hverandre.
Bidragene i antologien viser noe av spennvidden i forskning på estetiske fag i samfunnet når de på ulikt vis skriver seg inn i og refererer til eksisterende litteratur i feltet. Hvordan kan estetiske fag være en arena der elevene kan gi motstand og øve seg i å utøve mot til kritikk? Artiklene viser at estetiske fag handler om å utvikle konstruktive og myndige perspektiver på et samfunn i rask endring. Felles for samtlige artikler i denne antologien er antakelsen om at evnen til å tenke selv utvikles i samklang med elevenes evne til kreativitet og utforskertrang.