Denne boka dekker sentrale læringsutbytter for fagskolestudenter innen helse-og oppvekstfag. Boken gir en innføring i viktige begreper, og viser at kunnskap om etikk og kommunikasjon er sentralt i det daglige arbeidet i helse- og oppveksttjenestene.
Boken belyser blant annet:
Fagarbeiderens kompetanse og funksjon
Hvordan etikk påvirker våre handlinger
Håndtering av etiske dilemmaer
Hvordan verdier og holdninger kommer til uttrykk i kommunikasjon
Hvordan utvikle kommunikasjonsferdigheter
Hvordan ny teknologi påvirker praksis og kommunikasjon
Den grunnleggende strukturen fra forrige utgave er bevart, og alle kapitlene er gjennomgående oppdatert. Fagarbeiderens nye ansvarsområder i helse- og oppveksttjenester i omstilling, vektlegges. Boken beskriver også bruk av teknologi, som ulike typer velferdsteknologi og digitale samhandlingsverktøy. Den har eget kapittel om etiske dilemma og refleksjon, og benytter SME -modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon), som rammeverk.
For studenter som tar fellesemne innen helse- og oppvekstfag ved fagskolen, er denne boka svært nyttig. Den gir relevante eksempler og spørsmål til utdypende refleksjon til sentrale tema.