Livshistorier i teori og praksis (Innbundet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 230
Forlag: Vigmostad & Bjørke AS
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245008739
Kategori: Helse- og sosialfag
Omtale: Livshistorier i teori og praksis
Det er økende interesse for livshistorier blant forskere, i undervisning og i tjenesteapparatet. «Den biografiske vending» i samfunns- og helsefag fører til stadig flere studier av menneskers fortellinger om sine liv. Livshistorier viser hvordan menn og kvinner i nye generasjoner får ulike livsløp, og hvordan livsfaser og aldring henger sammen med fortiden. Helsefagstudenter lærer om personenes liv i tillegg til sykdomshistorie. Personorienterte tjenester krever at man har kjennskap til enkeltmenneskets liv. Erindringsarbeid og tilbakeblikk på livshistorien brukes stadig mer i eldreomsorgen og i andre tjenester. Kort sagt, livshistorier engasjerer mange, og innsikt på dette fagfeltet kan bidra til nye perspektiver og bedre tjenester. Trine Fossland og Kirsten Thorsen omtaler teorier og metoder ved livshistorier anvendt i forskning og praksis. De viser hvordan livsfortellingen kan brukes til å få kunnskap om aldring, generasjonsendringer, kroppsopplevelse, sykdomserfaringer og erindring. Forfatterne viser praktisk anvendelse av livshistorier og erindringsarbeid, og hvordan en livshistoriestudie kan legges opp. Boken bygger på forfatternes egen forskning, og internasjonal og nasjonal forsknings- og faglitteratur. Formålet er å stimulere til økt livshistorisk interesse og forståelse for hvor viktig bruk av livshistorier er som metodisk tilnærming. Boken retter seg mot fagfolk, ansatte i tjenestene, undervisningspersonell, studenter, forskere og personer med interesse for menneskers livshistorie. Trine Fossland er sosiolog, dr.polit. og ansatt som post.doc. ved Universitetet i Tromsø, Cepin / Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging. Hun har anvendt en livshistorisk tilnærming i avhandlingen Livsløp i endring (2005), og har hatt ansvar for metodeundervisning ved Universitetet i Tromsø. Kirsten Thorsen er psykolog, professor dr.philos. Hun er seniorforsker ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), professor II ...

Til toppen