Hvordan kan du vite om noe er sant? (Heftet)

Veiviser i forsknings- og utredningsarbeid for studenter, ledere, konsulenter og journalister

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2004
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202232689
Kategori: Økonomi og ledelse og Medie- og kommunikasjon
Fag: Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag
Nivå: Akademisk
Omtale Hvordan kan du vite om noe er sant?

- Forskning viser - må være en av de hyppigst brukte, og misbrukte, påstandene i samfunns- og næringslivsdebatten. Forskningsresultater sidestilles med sannhet. Disse resultatene, enten det gjelder sentrale helsepolitiske problemstillinger, innføring av bonussystemer eller tiltak for å få ned sykefraværet, er imidlertid sjelden så sikre som vi kan få inntrykk av.

Resultater fra utredninger og forskning er i økende grad beslutningsgrunnlaget for alt fra strategivalg til gjennomgripende endringer i arbeidsliv, skole og høyere utdanning. Kundetilfredshet, motivasjon og kvalitet på utdanning gjøres til gjenstand for måling, og folk flest har tiltro til resultatene fra det som måles.

Denne boka viser den usikkerheten som ligger innebygd i all forskning og tar opp hvordan slik usikkerhet kan reduseres. Det finnes imidlertid ingen quick fix for dette. Bare den som tar seg bryet med å sette seg inn i de mest sentrale metodeproblemene, vil være i stand til å se enkeltundersøkelsers svakheter og styrker.

Tor Grenness er utdannet statsviter (cand.polit) og har doktorgrad i Business Administration (DBA) fra Henley Management College/Brunel University. Han er ansatt som førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, der han blant annet underviser i forsknings- og utredningsmetode på ulike nivåer.

Tor Grenness har lang erfaring som konsulent, og er forfatter av boka Innføring i Vitenskapsteori og Metode og medforfatter av Fra tall til ord. Kvalitativ metode i markedsforskning.

Til toppen

Flere bøker av Tor Grenness: