Foreldreinnflytelse i skolen (Heftet)

rettighet, forhandling og kompromiss

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2000
Antall sider: 169
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788251839358
Kategori: Pedagogikk
Omtale Foreldreinnflytelse i skolen
Vibeke Glaser Holthe er cand.polit. og høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne, Høgskolen i Trondheim. Forfatteren har forsket spesielt på foreldrerollen i skole og barnehage, og sett på muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom foreldre og fagpersoner. Hun har tidligere blant annet utgitt Profesjonalisering av barneoppdragelsen, 1998.
Foreldre har både rettigheter og muligheter når det gjelder økt innflytelse i skolen. Spørsmålet er i hvilken grad og på hvilke måter innflytelsen brukes. Sviktende kunnskaper og uklare forventninger om hva foreldreinnflytelsen skal omfatte, kan være årsaken til manglende foreldreengasjement ved mange skoler. En av enhetsskolens utfordringer er å bidra til å avklare forventningene og imøtekomme de ofte motstridende signalene foreldre gir.
I boka drøfter forfatteren utfordringer, motstandsmekanismer og muligheter for økt foreldreinnflytelse. Oppmerksomheten rettes også mot elevene. I hvilken grad er deres rettigheter og behov for medbestemmelse ivaretatt? Det er i dag opp til den enkelte skole og kommune å avgjøre på hvilke områder foreldrenes og elevenes innflytelse skal få komme til uttrykk. Skolens ledelse og lærere må utvikle kompetanse til å møte brukernes ønske om medbestemmelse samtidig som de må ivareta faglig integritet og profesjonalitet. Sammen må de skape et forhandlingsrom so kan føre til et fruktbart samarbeid der alle blir sett og hørt. Boka munner ut i konkrete retningslinjer som foreldre og lærere kan samles om i spørsmål som gjelder foreldreinnflytelse og samarbeidet mellom hjem og skole.

Til toppen