Hva TIMSS forteller om norsk skole (Heftet)

Sekundæranalyser av TIMSS-undersøkelsen

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202894764
Kategori: Pedagogikk
Fag: Matematikk, Matematikk, realfag og teknologi, Naturfag og samfunnsfag
Nivå: Akademisk
Omtale Hva TIMSS forteller om norsk skole

Denne antologien oppsummerer utviklingstrekk i norske elevers prestasjoner og læringsforutsetninger i matematikk og naturfag, basert på data fra TIMSS-undersøkelsen. Analysene viser at ulikhetene i skolen har økt, særlig knyttet til elevenes sosioøkonomiske bakgrunn, skolemiljø og motivasjon. Samtidig har gjennomsnittsprestasjonene vært relativt stabile, men spredningen i prestasjoner har økt, noe som utfordrer skolens evne til å tilby likeverdig opplæring.

Skoleledelse fremstår som en nøkkelfaktor. Rektorer med relevant utdanning og erfaring er positivt assosiert med høyere elevprestasjoner. I tillegg har undervisningskvalitet, høy selvtillit, motivasjon og læreplanimplementering stor betydning. TIMSS-data viser også at innsats i prøvesituasjonen henger sammen med prestasjon.

Til toppen