Ja, rundt omkring i Norge arrangerer ulike trossamfunn religionsundervisning for barn og unge i helger og på ettermiddagstid. Denne boka er en døråpner inn til flere av disse stedene gjennom kapitler som beskriver undervisningen i moskéer og katolske kirker i Norge. Boka gir innsikt i hvordan slik undervisning oppleves av barn, ungdommer, foreldre, undervisere og ledere. I tillegg belyses forholdet mellom religionsundervisningen i trossamfunnene og KRLE-undervisningen i grunnskolen, samt hvordan religions- og livssynsmangfold kommer til uttrykk i grunnskolen. Elevene, men også KRLE-lærere og skoleledere kommer til orde når disse sammenhengene diskuteres.
Boka formidler kunnskap fra forskningsprosjektet «Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge» (FAITHED). I dette prosjektet, som er finansiert av Forskningsrådet, har et team av utdanningsforskere, samfunnsforskere og religionsforskere gått sammen for å synliggjøre og forstå mangfold i skolen og i samfunnet med særlig blikk for religiøst mangfold. Denne kunnskapen er relevant for lærere og skoleledere, utdanningsforskere og studenter i lærerutdanningene. Ledere, lærere og medlemmer i trossamfunnene vil også ha nytte av å kjenne til hvordan barn og unge selv opplever rollen trossamfunnene og skolen spiller i livet deres. Håpet er at boka kan bidra til refleksjon og diskusjon i utdanningsfeltet, i trossamfunnene, men også i den offentlige samtalen om det mangfoldige norske samfunnet.
Boka er redigert av professor Anders Aschim (Universitetet i Innlandet), førsteamanuensis Ole Kolbjørn Kjørven (Universitetet i Innlandet) og førsteamanuensis Hildegunn Valen Kleive (Høgskulen i Volda).